Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Drie Idfa-tips: deze films moet u zien

Vandaag begint het International Documentary Film Festival Amsterdam (Idfa). Welke documentaires moeten managers zien?

Het festival wordt georganiseerd van 19 tot en met 29 november in hartje Amsterdam. In crisisjaar 2009 is een duidelijke teneur te merken: namelijk die van het opgeheven vingertje, vooral tegen de uitwassen van het kapitalisme. Hieronder enkele aanraders:

American Casino
(Leslie Cockburn, VS)
Hoe gebrekkige regelgeving en een teveel aan vertrouwen in de markt leidde tot de ineenstorting van het Amerikaanse bancaire systeem, dat wordt vergeleken met een casino. Deskundigen en oud-werknemers die meedraaiden in het oververhitte systeem schetsen een beeld van lichtvaardig uitgegeven leningen, veronachtzaamde controleprocedures en risico's die werden afgewenteld op speculanten, verzekeringsmaatschappijen en hypotheeknemers. Kritisch is de film over hoe de banken vervolgens met garantstellingen van de overheid voor hun wanbeleid worden beloond terwijl de Afro-Amerikaanse bevolking onevenredig hard door uithuiszettingen wordt getroffen.

Capitalism: A Love Story
(Michael Moore, VS)
Het motto van het eenentwintigste-eeuwse kapitalisme is pakken wat je pakken kan, en de rest kan barsten. De maker van Roger & Me, Bowling for Columbine en Fahrenheit 9/11 verpakt zijn boodschap als een volleerd entertainer. Hij wisselt schrijnende situaties bij werknemers af met lachwekkende maar tegelijk diepbedroevende zelfverrijking aan de top van politiek en bedrijfsleven. Banken ontvingen het afgelopen jaar miljarden staatssteun en keerden desondanks miljarden aan bonussen uit, terwijl ze weigeren geld te lenen aan bedrijven die daardoor vervolgens werknemers moeten ontslaan. Een humoristisch maar ook aangrijpend portret van een economisch en politiek systeem dat volgens Moore alle menselijkheid heeft verloren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Monsieur Advertising – Marcel Bleustein-Blanchet
(Olivier Mille, Frankrijk)
Marcel Bleustein-Blanchet (1906-1996) was de Howard Hughes van Frankrijk: een self-made man, een homo universalis en een charmante playboy ineen. In tegenstelling tot Hughes (die eindigde als geesteszieke kluizenaar) was Bleustein-Blanchet de tijdgeest altijd een stap voor. Monsieur Advertising, de titel van de documentaire, verwijst naar Bleustein-Blanchets rol als oprichter van onder meer Frankrijks gevierde reclamebureau Publicis. 'Du pain, du vin, du Boursin', is één van zijn vondsten. Aan de hand van de biografie van de man zelf schetst Monsieur Advertising de wording van de moderne consument en inherent daaraan de opkomst van de hedendaagse reclame en marketing.