Nu krijgt een klant een speciale aanbieding als deze op het punt staat iets aan te schaffen. Slecht moment. Beter is een aanbieding bij de factuur te leveren.
De klant heeft iets gekocht en bekijkt vervolgens vrijwel altijd de bijbehorende factuur die hij moet betalen. Een aanvullende aanbieding kan dan goed vallen, omdat de consument al in de ‘buying mood' was. Tijd dus om de transactionele mail als marketinginstrument in te zetten. Maar hoe? Tips van het blad Adforesult.
Beperk mogelijkheden
Gebruik allereerst niet alle mogelijkheden die u tot uw beschikking heeft, zegt Peter van de Pol, directeur van Documentservices Rotaform. "Prop op papier niet alles vol met full colour, gebruik digitaal niet te zware elementen. Daarmee schrik je klanten slechts af."
Testen en uitproberen
Het is niet handig om lukraak een aanbieding uit te sturen en vervolgens nooit meer kijken wat het effect daarvan is. Zo ook bij deze aanbiedingen. Daarnaast is het belangrijk om te testen welke methode het meest effectief is. "Zeker bij digitale transactiemail is goed bij te houden wat mensen openen. Maak daar gebruik van", raadt Van de Pol aan. "Probeer eens een transpromo uit die knippert in rood en vervolgens in het groen."
Persoonlijk maken
Een factuur sturen en daar een bijsluiter stoppen met een algemeen aanbod is relatief de goedkoopste oplossing. Maar ook de minst effectieve. Maak het daarom persoonlijker, op basis van het aankoopgedrag, stelt Alex de Joode, bedrijfsleider bij Multi-Post. "Ook kan het op de factuur zelf." In eerste instantie verdubbelen de kosten van het versturen van een factuur hierdoor, maar een transactiemail wordt bijna altijd bekeken door de ontvanger, dus het zal ook de opbrengsten vergroten.
Ga digitaal
Digitale facturen en aanbiedingen zijn een stuk goedkoper om te maken en te verzenden. De kosten en opbrengsten worden op termijn steeds gunstiger. Daarnaast vergroot een mail de kansen, biedt het nog meer mogelijkheden, en is sneller te zien wat het effect van een dergelijke aanbieding is.