Tijdens de zakenlunch gebeurt het. De basis voor vele zakelijke deals, promoties en toekomstige samenwerkingen wordt gelegd. Maar wie zijn lunch verprutst kan ook zijn zaken wel vergeten. Tips om uw culinaire opmaat naar business goed te doorstaan en wat u vooral niet moet doen.
1. Te laat komen
Tsja, dat klinkt een beetje kinderachtig. Maar met een minimale online inspanning weet u waar het restaurant ligt en hoeft u in elk geval niet te zoeken. Als u dan toch het restaurant op internet opzoekt, kijk dan meteen even op de menukaart. Dan kunt u snel en kortdaad beslissen welk gerecht u bestelt en hoeft u niet oeverloos de kaart te doorworstelen. Komt meteen een stuk scherper over.
2. Arriveren met een lege maag
Zorg dat u op de dag van uw zakenlunch goed ontbijt. Een tussendoortje nemen voordat u met uw zakencontacten aan de lunchtafel schuift, kan ook geen kwaad. Met een lege maag beginnen is niet zo handig als er bijvoorbeeld alcoholische dranken worden geserveerd. En dat gerommel dat uit uw binnenste opstijgt leidt ook alleen maar af.
3. Uw persoonlijke spullen uitstallen
Zo, u hebt het restaurant gevonden. Eenmaal binnen vist u uw telefoon uit uw jaszak, sleutels uit de broekzak, want dat zit niet zo lekker, agenda, portefeuille, allemaal op tafel… Niet doen. De tafel dient om te eten. Zorg bovendien dat uw telefoon uitstaat, of geluidloos is. Met een ander bellen tijdens een belangrijke zakenlunch is natuurlijk uit den boze. Uw aandacht gaat maar naar één persoon uit, uw lunchpartner.
4. Geef uw tafelgenoot de ruimte
Het restaurant waar u vertoeft is een vaste stek voor de partij die u voor de lunch heeft uitgenodigd. De menukaart komt ten tafel en uw tafelgenoot is zichtbaar in zijn nopjes met de culinaire uitspattingen van het restaurant. Vraag hem dan om een aanbeveling. Het zal hem plezier doen om de specialiteiten van het huis te mogen aanprijzen. Volg natuurlijk zijn advies en laat het u smaken. Let ook op de bestelling van uw tafelgenoot. Kiest die voor een lichte maaltijd, volg hem daar dan in. Uw tafelstijl en menukeuze vertellen meer dan u denkt.
5. Praktisch met eten
Bestel geen eten waar u problemen mee kunt krijgen. Vermijd de mogelijkheid om vetvlekken op te lopen. Ga niet lopen prutsen met een kreeft en lange spaghettislierten naar binnen slurpen is natuurlijk ook uit den boze. En dan zijn er ook nog de gerechten met ingrediënten als spinazie, die de neiging hebben om zich ongemerkt tussen de tanden te nestelen.
6. Pas op met de drankjes
Alcohol, een aangeboden glas kunt u moeilijk weigeren, maar houd het professioneel. Drink niet te snel en niet te veel. Drink in elk geval niet sneller dan uw tafelgenoten. Hebt u voor uw gevoel echt geen keus en ‘moet’ u meedrinken, vraag dan een bijkomende fles water om de invloed van de alcohol te kunnen temperen.
7. Let op uw manieren
Tijdens een zakenlunch kan veel meer mis gaan dan bij een zakelijk gesprek op kantoor. Algemene manieren tijdens het eten geven een goede indruk, hebt u slechte manieren, dan kunt u daar een hoop goodwill mee verspelen. De belangrijkste aandachtspunten voor de volledigheid op een rij.
De basistips:
- Zet uw ellebogen niet op tafel
- Steek nooit een mes in uw mond
- Gebruik uw servet om de mond af te vegen voordat u drinkt
- Klink niet met uw glas. Hef het gewoon en kijk de ander in de ogen
- Als u de tafel even verlaat, leg uw servet dan op de stoel, niet op de tafel
- Als u het bestek hebt gebruikt, leg het dan niet meer op het tafellaken, maar op uw bord
- Versnijd uw schotel naarmate u opschiet in uw maaltijd. Snijd nooit alle ingrediënten in kleine stukjes. Absoluut uit den boze is het vermalen van uw maaltijd tot puree
- Broodjes verscheurt u nooit met uw tanden, wel met uw handen. Scheur een hoekje van uw broodje af en steek het in uw mond. Absoluut uit den boze is het dippen in soep of resterende saus.
- Drink uw glas nooit in één slok leeg, welke drank het ook is
- Soep moet u niet per se tot de laatste druppel opdrinken. De laatste lepelbewegingen wekken irritatie op.
- Bent u klaar, leg dan uw mes en vork aan de rechterzijde, met de punten gericht naar het midden van het bord.
- Als een vrouw u uitnodigt, laat haar ook gewoon de rekening betalen.
- Zeg nooit aan het begin van een maaltijd dat iedereen gerust zijn gang kan gaan omdat het bedrijf betaalt. Dit komt bijzonder onprofessioneel over.
8. Blijf altijd rustig
Stoot een kelner uw glas om, krijgt u een verkeerd gerecht, laten de drankjes te lang op zich wachten, is uw bestek vies, het kan allemaal gebeuren. Hoe gespannen u ook bent tijdens het gesprek, laat u niet van de wijs brengen door onverwachte gebeurtenissen en onderbrekingen van de lunch. Uw gesprekspartner kan veel uit uw reactie afleiden. Een ober uitschelden maakt geen goede indruk, een geruststellend schouderklopje en een poging te helpen, doen meer voor u.
9. Niets terug naar de keuken
Bij een zakenlunch draait het niet om de culinaire prestaties. Is uw maaltijd niet te eten en hebt u het hart op de tong, slik die negatieve kritiek dan toch maar in. Uw opmerkingen kunnen een negatieve spiraal op gang brengen en de sfeer aan tafel drukken. De kwaliteit van het eten is tijdens uw gesprek gewoon niet relevant. Vergeet bovendien niet dat uw gesprekspartner het restaurant heeft uitgekozen. Door de lunch af te kraken, valt u indirect ook uw lunchgezelschap aan. Stuur dus niet te lichtvaardig een maaltijd terug naar de keuken.
10. Praat niet te veel over business
Aan tafel doe je geen zaken, daar doe je aan long term pr. Praat dus niet voortdurend over de business, zakenlunches die over andere persoonlijke interesses gaan, zijn vaak veel effectiever. Trek zeker niet meteen een contract uit de binnenzak. Het diner is puur een investering in het krijgen of behouden van een duurzame zakelijke relatie. Als er toch concrete afspraken moeten worden gemaakt, doe dat dan aan het einde van de maaltijd.
Lees ook:
- Het nut van de zakenlunch
- Hoe u klanten wint met gastvrijheid
- Zo komt u die pijnlijke borrels door
- Dé eet etiquette