Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Doe de gratis cursus ‘Podcasts voor interne communicatie’

Onzekere tijden vragen om heldere communicatie, zeker ook intern. Het palet aan middelen is groot: blogs op intranet, interne mails en video-updates. Maar steeds meer bedrijven en organisaties zien daarnaast de toegevoegde waarde van de podcast.

podcast podcasts Microphone Media
Foto: Microphone Media

Een belangrijk voordeel van podcasts is namelijk dat het overgrote deel van de luisteraars, de podcast helemaal uitluistert. Dit terwijl het intranet vaak slecht gelezen wordt en video’s niet worden uitgekeken. In de gratis cursus ‘Podcasts voor interne communicatie’ delen Marije Dijkstra en Koos Tervooren van podcastbureau Microphone Media waarom je een interne podcast zou moeten inzetten, wat je in de podcast vertelt, hoe je de podcast maakt en waar je hem verspreidt.

Hoewel de meeste mensen podcasts voornamelijk luisteren om iets nieuws te leren of om zich te vermaken, zijn er steeds meer bedrijven en organisaties die de podcast toevoegen aan hun interne communicatiemix. Dat doen ze om medewerkers te informeren, inspireren en motiveren. Er zijn flink wat voordelen aan het inzetten van een podcast. Hieronder staan er vier opgesomd.

  1. Een podcast voelt heel dichtbij. Met een podcast kan een CEO of directieteam daardoor dichter bij medewerkers staan. De successen, ontwikkelingen en de knelpunten: de baas of leidinggevende vertelt wat er gebeurt binnen en buiten het bedrijf. Podcast is een intiem communicatiemiddel. De medewerkers horen de stem van de leidinggevende direct in hun oor. Dat geeft een heel ander gevoel dan het lezen van een mededeling op intranet.
  2. Wanneer je elkaar even niet op kantoor ziet, is het belangrijk de betrokkenheid van medewerkers te behouden. Een podcast dat naast de belangrijkste informatie over de huidige staat van het bedrijf, ook ruimte biedt voor verhalen van medewerkers, zorgt ervoor dat zij zich betrokken blijven voelen bij hun werkgever.
  3. Duidelijke communicatie en antwoord op vragen. Met een podcast kan je belangrijke informatie in één keer delen met alle medewerkers. Zo blijft communicatie duidelijk en weten medewerkers waar ze aan toe zijn. Ook is er ruimte om onduidelijkheden weg te nemen door belangrijke vragen van medewerkers te beantwoorden. Met een podcast kun je ook meer de diepte ingaan; waar een video vaak maximaal drie minuten mag duren, neem je met een podcast de tijd. Dus geen korte kille soundbytes, maar echte menselijke gesprekken.
  4. Een podcast kan een goed middel zijn om elkaar te motiveren. Er is ruimte om positief nieuws, tips en successen te delen. En hoe leuk is het voor medewerkers om zelf deel te nemen aan de podcast?

Benieuwd naar voorbeelden, tips en handvatten voor het opzetten van jouw interne podcast? Luister dan naar de gratis cursus ‘Podcasts voor interne communicatie’, hieronder of op Spotify.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.