Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze ondernemers startten tijdens een crisis en behaalden, juist toen, succes

Vriend en vijand zijn het erover eens: we belanden door de coronapandemie in een recessie. Economische crises betekenen voor veel bedrijven het einde, maar voor sommigen juist de start.

Chris Zadeh starten in crisistijd
ohpen Foto: Ohpen

Airbnb, Uber, Instagram: allen begonnen ze tijdens de bankencrisis van 2008 en groeiden ze uit tot mondiaal opererende superbedrijven. Zien veel bedrijven in crises een bedreiging voor hun inkomsten, anderen zien er juist een kans in. Sprout spreekt voor de interviewserie Starten in crisistijd ondernemers die in zulke turbulente periode hun bedrijf zijn begonnen. 

Catawiki

Online veilingsite Catawiki, bijvoorbeeld. De website ging live op de dag nadat de bank Lehman Brothers in 2008 omviel, wat de start van de kredietcrisis inluidde. Mede-oprichter René Schoenmakers, zelf een platen- en stripboekenverzamelaar, kwam op het idee voor zijn platform nadat hij online lang moest zoeken naar goede collector-items. Kon je vraag en aanbod niet op één platform stroomlijnen? Terwijl de banken omvielen, leerde Schoenmakers dat dat zéker kan.

Ondernemen in crisistijd heeft zo zijn voordelen, vertelt Schoenmakers. Veel bedrijven waren omgevallen, waardoor er bepaald geen sprake was van een zogeheten war for talent. Schoenmakers had dus het talent voor het uitkiezen. Veel ontslagen mensen bleken bovendien zelf ook interesse te hebben in Catawiki, weet de ondernemer: ‘Men zocht naar alternatieve bronnen van inkomsten, bijvoorbeeld door verzamelingen te verkopen.’

Ohpen

Ook Chris Zadeh (foto) van leverancier van online banksoftware Ohpen startte op het moment dat Lehman over de kop ging. Starten in crisistijd vond hij allerminst eenvoudig en keer op keer kreeg Zadeh ‘nee’ te horen van potentiële klanten. Overleven bleek voor veel bedrijven even belangrijker te zijn dan innoveren. Zadeh ging stug door en liet zich inspireren door de dalai lama. ‘Volgens hem is het goed om regelmatig te denken aan de mensen die het minder hebben getroffen dan jijzelf. Dat zet zaken in perspectief en hielp mij om door te zetten.’

Wat ook hielp, was een investering van 3 miljoen euro van USG People-oprichter Alex Mulder. De investeerder keek raar op toen de getatoeëerde spierbundel Zadeh bij hem aanklopte voor zijn investeringspitch, in plaats van een bankier in pak. Zadeh kan echter praten als brugman en Mulder zei, zonder het businessplan gelezen te hebben: ‘Doe het maar.’ Mulder moet zijn investering goed hebben zien renderen, want Zadeh beheert inmiddels 45 miljard euro aan vermogen, verspreid over 3,5 miljoen bankrekeningen van grote instellingen, zoals NN, Aegon en Knab.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Flinders

Geert-Jan Smits is anno 2020 succesvol met webwinkel in designmeubelen Flinders. Twintig jaar geleden, tijdens de dotcombubbel, was hij net voor het eerst een eigen bedrijf begonnen: consultancyfirma Jungle Minds. Zijn goedbetaalde baan bij de Hay Group had hij net opgezegd toen de bubbel barstte. ‘Plots moest ik vrienden vertellen dat ik niet mee kon op wintersport. De vraag was ineens: hoe ga ik de maand doorkomen?’

Door hard te bikkelen en ondertussen zelf zoveel mogelijk te investeren, zo bleek. Starten in crisistijd mag dan een uitdaging zijn, het biedt ook voordelen, vindt Smits: ‘Talentvolle medewerkers liggen voor het oprapen en je hoeft ze niet de topsalarissen te betalen die in tijden van hoogconjunctuur gebruikelijk zijn. Een paar maanden terug betaalde je gemakkelijk 20.000 euro commissie aan een recruiter die een developer voor je vindt. Nu zijn ze massaal op zoek naar vaste banen. In crisistijd willen mensen vastigheid.’