Als Imtech omvalt, hoeft het technisch personeel niet te vrezen. Concurrenten nemen ze maar al te graag op. Dit zijn de belangrijkste.
Nu Imtech op omvallen staat, zullen concurrenten ongetwijfeld handenwrijvend kijken naar Imtechs technische personeel. Want daar is groot tekort aan in de branche en goede mensen zijn zeer gewild. Vrees voor langdurige werkloosheid hoeven de technische Imtech-medewerkers dus niet te hebben, stellen meerdere branche-experts, nu het installatiebedrijf uit Gouda steeds dichter naar de rand van de afgrond schruift. Dit zijn de concurrenten die staan te trappelen om mensen van Imtech over te nemen:
Cofely, onderdeel van GDF Suez (Frankrijk)
- Aantal mensen: 6.000
- Omzet 2014: 1,196 miljard euro
Vinci Energies, voorheen Gecelec, onderdeel van Vinci (Frankrijk)
- Aantal mensen: 63.000 in 50 landen
- Omzet 2014: 9,3 miljard euro, waarvan 44 procent buiten Frankrijk
Spie Group (Nederland)
- Aantal mensen: 38.000 in 35 landen
- Omzet 2014: 5,22 miljard euro
Bilfinger (Duitsland)
- Aantal mensen: 69.000
- Omzet 2014: 7,7 miljard euro
- Orderportefeuille: 5,4 miljard euro
Bravida (Zweden)
- Aantal mensen: 8.000
- Omzet 2014: 1,1 miljard euro
- Orderportefeuille: 717 miljoen euro
Caverion (Finland)
- Aantal mensen: 17.000 in 12 landen
- Omzet 2014: 2,4 miljard euro
- Orderportefeuille: 1,3 miljard euro
Croon elektrotechniek, onderdeel van de holding TBI (Nederland)
- Aantal mensen: 2.258
- Omzet 2014: 391 miljoen euro
- Orderportefeuille: 407 miljoen euro
In Europa en Scandinavië
Imtech komt deze concurrenten tegen in de ruim 10 landen waar het actief is in Europa en de Scandinavische regio. Een aantal van bovenstaande namen noemt Imtech zelf als grote concurrent op het gebied van installatietechniek en infrastructuur. Daarnaast heeft Imtech nog andere concurrenten in niche-activiteiten, zoals Imtech Marine (waarin Pon al interesse zou hebben getoond), waar het Rolls-Royce en Wärtsilä tegenkomt.
Noord-Zuidlijn
Niet alleen de 22.000 Imtech-medewerkers (gezamenlijke omzet in 2014: 4 miljard), ook de opdrachten die Imtech onder zijn hoede heeft, kunnen interessant zijn om over te nemen als Imtech zou stilvallen. Een van meest in het oog springende grote orders die op dit moment in uitvoering zijn, is de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. De nieuwe metroverbinding wordt aanlegd door een consortium waarvan behalve Imtech onder meer ook VolkerWessels-dochter Visser & Smit deel uitmaakt. Visser & Smit heeft woensdag aangegeven dat het de verantwoordelijkheid voor het project overneemt, als Imtech in gebreke blijft. In dat geval zal Visser & Smit leveranciers en onderaannemers doorbetalen, zodat er geen verdere vertraging ontstaat.
Bewindvoerders
Intussen verkeert sinds maandag in uitstel van betaling en heeft als bewindvoerders Paul Peters en Jeroen Princen aangesteld gekregen. Zij zoeken samen met de Raad van Bestuur naar een oplossing om het bedrijf weer op de rit te krijgen. Directe aanleiding voor de surseance was het niet rondkomen van 75 miljoen aan financiering voor de Duitse dochter Imtech Germany, waarop Imtech faillissement heeft aangevraagd voor deze Duitse tak.