Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Detailhandel kwakkelt verder

De Nederlandse detailhandelaar heeft het zwaar. Terwijl het nieuwe winkelen opkomt zakken de bestedingen.

Het CBS meldde maandag dat de Nederlandse detailhandel in maart 2,2 procent meer heeft omgezet dan in maart 2011. Deze toename was echter het gevolg van hogere prijzen (+2,7 procent). De bestedingen namen juist met 0,5 procent af.

Vooral de non-foodsector heeft het volgens het ING Economisch Bureau moeilijk. "Door het geringe consumentenvertrouwen en dalende koopkracht verkeert de sector al enige tijd in zwaar weer", stelden de economen maandag in een rapport. Ten opzichte van maart 2011 zagen de woninginrichtingwinkels (-6,2 procent) en doe-het-zelfwinkels (-4,5 procent) de omzet dalen. Bovenkledingwinkels noteerden volgens het CBS een stijging van 8,5 procent.

Alleen maar misère

Na de financiële crisis en de recessie van 2008 en 2009 zijn de Nederlandse bestedingen aan duurzame goederen scherp gedaald. De totale waarde van de bestedingen aan bijvoorbeeld kleding, meubels en witgoed, zijn volgens ING 4 jaar op rij gedaald en lagen in 2011 op het laagste niveau sinds het jaar 2000.

ING verwacht dat het ook de komende tijd kwakkelen zal blijven. De bezuinigingen en de btw-verhoging later dit jaar zetten de al slechte stemming onder consumenten verder onder druk. Voor dit jaar voorzien de economen een daling van de uitgaven met 1,6 procent, voor volgend jaar met 1,8 procent.

De misère is volgens ING ook te zien in het aantal faillissementen. In het eerste kwartaal gingen meer dan 200 detailhandelsondernemingen failliet. Dit is bijna twee keer zoveel als voor de financiële crisis van 2008.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het nieuwe winkelen komt op

De sector heeft volgens ING tegelijkertijd te maken met de opkomst van 'het nieuwe winkelen'. Dankzij technologische veranderingen, denk aan mobiel internet, kunnen consumenten altijd en overal shoppen. Winkeliers moeten hun activiteiten hierop afstemmen. "Een aantal jaar geleden voldeed een simpele website met wat plaatjes en verwijzingen naar de fysieke winkel. Daarna moest ook een webshop worden toegevoegd. Tegenwoordig moet deze online shop er zo professioneel mogelijk uitzien, zowel op laptop als tablet als smartphone en de consument verleiden tot aankopen", aldus ING.

Volgens de economen verliezen winkels die niet mee kunnen gaan in het nieuwe winkelen marktaandeel. Zij worden eigenlijk dus dubbel geraakt. In een teruglopende markt zien zij hij hun marktaandeel afnemen. Volgens ING is mede hierdoor een vernieuwingsslag aan de gang. Vergrijzing leidt ertoe dat een generatie winkeliers afscheid neemt. Zij
kunnen hun winkel niet altijd verkopen en zien zich dan genoodzaakt tot bedrijfsbeëindiging. Daarnaast heeft ook de
opkomst van online winkelen tot verschuivingen geleid. Hier is een duidelijke professionaliseringsslag gaande."

Lees ook: