Hoewel iedereen van nature netwerkt, wil dat niet zeggen dat iedereen het van nature goed doet. De meest gemaakte fouten op een rijtje.
De eerste indruk zal niemand vergeten. Het is dus belangrijk een (positieve) onvergetelijke indruk te maken, maar dat gaat niet altijd even goed. Daarom zet Netto.be de meest gemaakte netwerkfouten op een rijtje. Zodat u wél de juiste indruk achterlaat.
1. Te weinig tijd
Een kennis kent iemand die u graag wilt ontmoeten. U haast u dus om een mail te sturen, waarop de betreffende persoon vrijwel direct antwoordt. Helaas zit uw agenda voor de komende weken overvol en heeft u geen tijd om met hem af te spreken. Wacht daarom tot u over meer vrije tijd beschikt voordat u vraagt of u iemand kunt ontmoeten.
2. Onduidelijk
De onderwerpregel van uw mail laat niets te wensen over, u vraagt om hulp of raad. Helaas is uw mail te vaag, waardoor de ontvanger zeer waarschijnlijk uw mail regelrecht aan de prullenbak doneert. Zeker als diegene u niet of nauwelijks kent. Formuleer daarom uw vraag beknopt en helder. U kunt achteraf altijd nog meer details prijsgeven indien nodig.
3. Vage kennissen
Natuurlijk vindt u het geen probleem om tussen mensen te bemiddelen. Let daarbij wel op dat u degenen goed kent. Anders kan het namelijk uw reputatie schaden. Vraag aan een contactpersoon of hij degene die u wilt helpen bemiddelen kan aanbevelen. Maak vervolgens duidelijk aan uw contactpersoon dat u de persoon in kwestie niet persoonlijk kent, maar dat een goede vriend deze sterk heeft aanbevolen. Is dat niet het geval, dan kunt u beter niet bemiddelen.
4. Verkeerde veronderstellingen
Het gebeurt vaker dan u denkt: u weet precies wat een ander wil. Bij zijn zoektocht naar werk of bij het oprichten van een bedrijf bedenkt u zich geen moment en gaat hem helpen zonder eerst te vragen of diegene dat wel op prijs stelt. U veronderstelt dus gewoon dat diegene er wel behoefte aan heeft. Beter is om uw geniale idee eerst voor te leggen en dan pas actie te ondernemen.
5. Sociaal netwerk
U heeft zich vast al voor meerdere sociale netwerken ingeschreven. Maar weet u wel hoe het echt werkt? Lees alvorens u zich inschrijft de online uitleg om te weten hoe het in zijn werk gaat en beperk u in het begin tot de kat uit de boom kijken. Gaat u toch ergens de fout in, zoek dan een geschikte manier om die fout recht te zetten.
6. Geen correcte afhandeling
Vergeet degenen die u geholpen hebben niet te bedanken. Vaak volstaat een simpele mail, een briefje of een telefoontje. Wilt u er meer werk van maken stuur dan een cadeaucheque. Vrijwel iedereen kan dat waarderen. Een goedkopere oplossing is een aanbevelingstekst op LinkedIn te zetten.
7. Bijlagenlast
Soms wilt u meer informatie in de vorm van bijlagen meesturen. Maar vaak zijn die bijlagen ontzettend zwaar of niet te openen zonder speciale software. Natuurlijk wilt u het degene die u helpt zo gemakkelijk mogelijk maken. Voeg daarom in plaats van bijlagen een url toe waar uw contactpersoon uw werk online kan vinden. Bij een cv kan dat bijvoorbeeld via LinkedIn en voor een portfolio kunt een eenvoudige website maken.