Een mislukt initiatief leidt vaak tot schaamte op het werk en zelfs tot het verbergen van onze fouten. Daarmee laten we veel kansen liggen.
We dromen er allemaal van: een idee op tafel gooien in een professionele brainstorm, het vervolgens uitwerken zoals gepland en mooie resultaten behalen. Applaus van iedereen.
De praktijk is ietwat anders. We maken immers allemaal fouten. Een verkeerde inschatting, foute berekening of campagne die niet helemaal loopt zoals verwacht. Veel realistischer, maar helaas hanteren veel bedrijven een ‘first time right’-procedure: een bedrijfscultuur die fouten afstraft en enkel diegene beloont die het juist hebben, liefst zelfs van de eerste keer.
Achter elke geniale marketingcampagne of nieuwe technologische doorbraak gaan altijd talloze mislukkingen schuil. Innovatie en groei zijn een hobbelig parcours van trial & error
De gevolgen van een dergelijke bedrijfscultuur? Iemand die een fout maakt, heeft de neiging om die te verstoppen. En, belangrijker nog, mensen worden voorzichtig. Beter niets ondernemen, dan iets ondernemen waarvan je niet zeker bent dat het de verhoopte resultaten zal opleveren.
Maar door te doen wat ze al deden, krijgen deze werknemers ook niets meer dan wat ze al kregen. Het bedrijf gaat niet vooruit en zal uiteindelijk worden ingehaald door kleine, wendbare bedrijven die wel risico’s durven nemen.
Fouten zijn cruciaal
Fouten zijn niet alleen heel menselijk, ze zijn ook cruciaal voor een bedrijf. Achter elke geniale marketingcampagne of nieuwe technologische doorbraak gaan altijd talloze mislukkingen schuil. Innovatie is een hobbelig parcours van trial & error. Succesvolle bedrijven beseffen dan. Zo heeft Google bijvoorbeeld speciale afdelingen waar medewerkers zogenaamde ‘moonshots’ uitwerken, op het eerste zicht onmogelijke ideeën die misschien kunnen leiden tot een geweldig nieuw product.
Het is juist door fouten te maken en deze niet te verstoppen, dat je als bedrijf enorm veel kostbare nieuwe inzichten kan verzamelen. Neem bijvoorbeeld de ontwikkeling van een nieuw product. Door het prototype in een vroeg stadium te testen bij klanten, riskeer je uiteraard dat er fouten aan het licht komen. Maar je voorkomt ook dat je verder bouwt op een foute piste. Je bespaart kosten én je leert snel waar er wel nood aan is in je doelmarkt.
Draai de wereld eens om
Het is niet eenvoudig om een ingeburgerde bedrijfscultuur zomaar om te gooien. Maar er bestaan wel enkele handige technieken om het tij te keren. Volgend experiment leerde ik tijdens mijn opleiding ‘creative leadership’ bij THNK.org. Ik vond de resultaten zo indrukwekkend, dat ik het ondertussen in de praktijk bracht bij mijn eigen afdelingen.
Start met een klein team of kleine afdeling (vier à vijf man). Spreek vervolgens af om voortaan bij elke fout van een collega positief te reageren. Dat kan bijvoorbeeld een uitroep zijn (fascinerend!) in combinatie met een high five. Het moet vooral duidelijk hoorbaar en zichtbaar zijn voor de hele groep. De manager moet het experiment dragen en initiatief nemen, dit is essentieel.
Je zal zien, de gevolgen van dit experiment zijn frappant. Een fout maken, wordt plots iets om trots op te zijn. Niet omwille van de fout op zich, maar omdat je initiatief toont voor verandering. Het is niet langer een pijnlijk moment, maar een energieboost voor de hele afdeling: wat leert deze fout ons? Hoe brengt het ons verder? Waar mensen vroeger stilletjes opgelucht adem haalden als een ander een fout maakte, worden ze nu zenuwachtig. Wie nooit fouten maakt, doet immers weinig om innovatie of vernieuwing in het bedrijf te bevorderen.
Doel? Open bedrijfscultuur
Managers die positief reageren op fouten, verkeerde inschattingen of foutgelopen projecten, creëren en heel open, vrijblijvende cultuur op de werkvloer. Medewerkers die de kans krijgen om fouten te maken, zullen veel meer uit hun comfortzone treden en hun grenzen verleggen. De kans is groot dat er tussen de fouten ook bijzonder goede ideeën op tafel belanden, die het bedrijf verder brengen. Ideeën die anders in de hoofden van de medewerkers hadden blijven zitten, uit angst een fout te maken.
Mark Beekman, auteur van dit aritkel, is Marketing en Salesdirecteur van Graydon.