Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De strategie rondom uw persbericht

U heeft groot nieuws te melden. Een persbericht naar de media en morgen is het voorpaginanieuws. De realiteit is dat de meeste persberichten ongelezen in de prullenbak verdwijnen. Tips om uw persbericht te doen opvallen.


Onlangs gaven we u al 6 redenen waarom we niks met u persbericht doen. Vandaag tijd om in te gaan op de te voeren strategie rondom eigen nieuws. Dagelijks verzenden honderden bedrijven nieuws in de vorm van een persbericht. Een jubileum voor het zoveeljarig bestaan, het aankopen van een nieuw deel van het bedrijf, het aanstellen van een nieuwe ceo of het uitbrengen van een nieuw product. Is dit echt nieuws dat de media oppikt? Ja, als u een AEX-beursgenoteerdbedrijf bent. In alle andere gevallen worden journalisten er niet warm of koud van. Toch kunt u met onderstaande tips van ondernemerinbusiness.nl de kans vergroten dat uw nieuwtje en persbericht worden opgepikt.

1. Bepaal de nieuwswaarde

Redacties krijgen dagelijks honderden persberichten binnen met non-nieuws. Sommige bedrijven zijn kampioen nietszeggende persberichten verzenden. Gevolg is dat journalisten al beginnen met selecteren op afzenders. Verstuurt zo'n bedrijf eindelijk een keer een echt interessant persbericht, wordt het dus niet gelezen. Zonde voor beide partijen. Om dit te voorkomen vraagt u zich bij ieder nieuwtje af of het een onderwerp is wat u wel eens tegenkomt in het medium waarnaar u het persbericht wilt verzenden.

2. Kies het geschikte medium

Brengt ons gelijk bij tip 2. Als alle media hetzelfde zouden publiceren, zou niemand meerdere kranten en tijdschriften lezen. Een algemeen bericht versturen naar een perslijst met zoveel mogelijk adressen is dus als met hagel schieten; redelijk kansloos. Bedenk voor welke media het nieuws geschikt is en welke invalshoek bij welk medium past. Aan de hand daarvan maakt u één of meerdere persberichten die u zo gericht mogelijk verstuurt naar de desbetreffende redactie of journalist.

3. Bied het nieuws exclusief aan

Nog groter wordt de kans op succes wanneer een bedrijf het nieuws exclusief aan één redactie aanbiedt. Iedere redactie wil graag de eerste zijn die een nieuwtje naar buiten brengt. Maak hier handig gebruik van door het nieuws aan te bieden aan een krant, tijdschrift, radio- of televisieprogramma dat het meest geschikt is voor dit nieuws. Communiceer duidelijk dat het gaat om exclusief nieuws. Bij exclusief nieuws hoeft u niet bang te zijn dat andere media er niets mee doen, als het nieuws groot genoeg is, springen ze er op in zodra het bekend is.

4. Maak een duidelijk persbericht

Journalisten scannen alle binnenkomende berichten. Aan de hand van de afzender en de titel van het bericht bepalen ze welke mails wel en niet worden geopend. De enkele berichten die het openen waard zijn worden vluchtig gescand: 'is het daadwerkelijk het lezen waard?'. Pas als ook bij het snel doornemen het bericht van belangrijke waarde lijkt te zijn, lezen ze het hele bericht door. Kom daarom snel to the point. De essentie van het bericht moet in drie a vier woorden staan samengevat in de onderwerpregel. De intro van het bericht bevat in twee a drie zinnen het belangrijkste nieuws iets uitgebreider en pas onderaan vermeldt u de algemene 'basisinformatie' over het bedrijf.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Verstuur het persbericht

Het persbericht versturen lijkt het makkelijkste gedeelte, maar ook hier gaat veel mis. Berichten zonder tekst, honderden adressen in de cc, bijlagen van meer dan 5MB of afzenders die onbereikbaar zijn nadat het bericht de deur uit is gestuurd. Helaas komen we dit soort fouten nog dagelijks tegen op de redactie. Controleer daarom voordat u op de verzendbutton drukt of het persbericht aan de volgende eisen voldoet:

  • Het volledige bericht is te lezen in de mail (en niet enkel als bijlage)
  • Bij voorkeur opent de mail met het persbericht, zorg er in ieder geval voor dat er meer in het bericht staat dan 'Hierbij een persbericht voor plaatsing'
  • De bijlagen zijn in totaal maximaal 1 mb. Journalisten die meer informatie of foto's willen, verwijst u naar een speciale website of contactpersoon
  • Alle ontvangers staan in het bcc-veld wanneer een persbericht naar meerdere redacties wordt verzonden
  • De eerste twee dagen na verzenden van het bericht zit u vastgekleefd aan uw telefoon en mail. Plan dus geen lange vergaderingen waar tussendoor telefoneren taboe is.

Meer weten over het schrijven en versturen van een persbericht? Uitgebreide informatie hierover leest u op ondernemerinbusiness.nl