Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De pijp uit in een boekenkast

Met zijn opvallende uitvaartproducten wil ontwerper Hans Rademaker van Ibis de dood een rechtmatige plek teruggeven in het leven. “Het gaat uiteindelijk allemaal om openheid.”

 

Hoe komt iemand terecht in de uitvaartwereld? Hans Rademaker gebeurde het door zijn behoefte om bij te dragen aan een betere maatschappij. “Als student meubelmaken aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht viel me op dat de dood in Nederland een verstopt thema was. Uitvaartondernemingen en verzekeraars waren steriel en zakelijk. Maar afscheid nemen van een dierbare gaat niet over zakelijkheid. Het gaat over loslaten op je eigen manier en zo verdriet verwerken. Die boodschap wilde ik uitdragen.”

Vraag bleef: hoe? Rademaker begon met het ontwerpen van zijn eigen doodskist. “Ik beweerde immers dat de maatschappij de dood terug moest halen in het leven, en zo moest ik allereerst mijn eigen dood onder ogen zien. Best heftig, ja.” Gedurende het ontwerpproces realiseerde Rademaker zich hoe zijn kist eruit moest zien: als een boekenkast. “Als iemand doodgaat, vergaat zijn lichamelijke omhulsel, maar blijft zijn geest in anderen voortbestaan. Zo staat bij mijn ontwerp de kast voor de schil die verdwijnt. De boeken, die een afspiegeling vormen van iemands geestelijke leven, symboliseren de inhoud die blijft. Die eerste boekenkastkist die ik maakte, staat nu trouwens in mijn woonkamer.”

Rademakers thema bleek bij meer mensen te leven. “Ik kreeg veel publiciteit. Daardoor ontstonden mijn eerste contacten met de uitvaartbranche.” Een sneeuwbaleffect volgde. Inmiddels levert Rademaker onder de naam Ibis verschillende producten – naast de boekenkastkisten bijvoorbeeld ook opbaarplanken – aan uitvaartondernemers door heel Nederland en België.

Enkele jaren geleden begroef Rademaker zijn vader in een kist van zijn hand. “Dat was heel bijzonder. Zijn kist hebben we beschilderd en met afscheidsbriefjes beplakt. We hebben hem cadeautjes meegegeven; sigaretten en soep, daar hield hij van. Maar het belangrijkste was dat emoties de volle ruimte kregen. Want daar gaat het uiteindelijk allemaal om: in alle openheid afscheid nemen.”

Lees ook het boek Ik heb een goed idee wat nu of neem deel aan het Innovatiecongres nieuwe producten bedenken

Bekijk ook alle overige zeven bizarre businessmodellen

 

1. Rijk worden van affaires

2. Nepkasten voor te koop staande huizen

3. De koe met lage bijtelling

4. Kattenkiekjes die miljoenen unieke bezoekers trekken

5. Vodka uit een ijsberg

6. Tatoeages op tanden

7. Honden met AXE-effect

 


Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.