Al meer dan 40 jaar zwaait Jan Smeets de scepter over Pinkpop, het oudste jaarlijkse popfestival van de wereld. En wéér gaat de verkoop crescendo. Welke managementlessen vallen er van Smeets te leren?
1. Je doelgroep weet het beter
Als Smeets het zelf voor het zeggen had, zo zegt hij in interviews, stonden Bob Dylan en Dolly Parton op het affiche. Gelukkig was hij meer dan 20 jaar geleden een van de eersten die het nut van crowdsourcing zag. Eerst nog met briefkaarten, nu via moderne media. Dit jaar droegen ruim 18.000 mensen via internet hun ‘gouden tip’ aan, een record.
2. Wees consistent inconsistent
Smeets is een man van de traditie, zegt hij zelf. En dus is Pinkpop altijd met Pinksteren. Behalve in 2008, toen Pinksteren heel vroeg in het jaar viel. Om toch Amerikaanse bands (én meer bezoekers) te kunnen trekken, schoof Smeets de 38-jarige traditie aan de kant. Net zo makkelijk. In 2010 doet hij dat opnieuw.
3. Hou vol als anderen stoppen
De belangrijkste les: als je volhoudt waar anderen stoppen, word je vanzelf de langstlevende. Pinkpop is allang niet meer het spannendste of baanbrekendste festival, maar de traditie vergoedt veel. Het mooiste compliment, aldus de 65-jarige Smeets, was het meisje dat op de radio zei: “De naam Pinksteren, die is toch afgeleid van Pinkpop?”
Lees ook het boek Succes is niet voor lafaards of volg het Seminar Marschall Goldsmith – Over succesvolle leiders