Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De magie van De Efteling

Met de grootste investering ooit, bouwt De Efteling lustig verder aan zijn bijna 60 jaar oude sprookjesimperium. Wat is het geheim van de almaar voortdurende magie?

 

1. Innoveren zonder achtbanen

Niemand zal bij de aanleg van het sprookjesbos in 1952 gedacht hebben te bouwen aan het grootste pretpark van Europa, tot EuroDisney openging. Maar De Efteling werd dat wel, en is in Nederland nog steeds met afstand marktleider. Dat lukt door elk jaar iets nieuws te bieden, zonder de historie te vergeten. De innovatie zit niet in steeds nieuwe achtbanen of ­andere ­mega-attracties (die strijd viel niet te winnen, zagen ze in Kaatsheuvel snel in), maar wel in zaken als de Winter Efteling, business­arrangementen en slimme sponsorships. Onlangs startte de bouw van het Rijk der Fantasie, met 42,5 miljoen euro de grootste investering ooit. Het pretpark kan dat relatief makkelijk financieren, omdat het maar 1 aandeelhouder heeft: de stichting van de oprichters uit 1950.

2. Intensieve training, efficiëntie aan de achterkant

Hoe gasten te begroeten en te verrassen, hoe je een ‘nee’ kunt voorkomen, Efteling-medewerkers leren het allemaal. Die extreme klantgerichtheid gaat overigens samen met enorme kostenefficiëntie en geavanceerde ict-systemen daar waar geen klanten komen.

3. Gebruik televisie slim

Een les die is afgekeken van Studio100 (van K3 en Kabouter Plop). De Belgen gingen – met veel succes – van tv naar pretparken, De ­Efteling probeert het andersom. Eerst met ­onder meer De Sprookjesboom, nu met De ­Schatkamer. Momenteel wordt de 12-delige jeugdserie Raveleijn ­gedraaid, die aansluit op een in 2011 te openen attractie. Slim, want de doelgroep kijkt veel tv, en elke keer als díe sprookjes­wereld vertaald kan worden naar de echte wereld, rinkelt de kassa bij De Efteling.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bron o.a. Surfing the long summer, Carol Velthuis

Meer succesverhalen ontrafeld:


> Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online