Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De kracht van plan B

Iedere gek kan een plan bedenken. Maar alleen een genie ziet de kansen in nieuwe situaties. Bedenk dus altijd ook een plan B.

Wat als plan A het niet haalt? Waar moet je aan denken? Houd deze drie punten in je hoofd.

1. Het is geen wantrouwen

Een plan B wil niet zeggen dat je niet in plan A gelooft, een plan B wil zeggen dat je flexibel bent en dat je je kunt aanpassen aan veranderende omstandigheden. Het laat zien dat je niet uitgespeeld bent als plan A toch niet realistisch blijkt

2. Het gaat om kansen zien

Het gevaar van een plan A volgen is dat je heel efficient en goed gemanaged in een totaal verkeerde richting loopt. Uit onderzoek blijkt zelfs dat ondernemers die alleen vasthouden aan plan A vaker mislukken dan ondernemers die hun plan continu bijstellen. Zo was Twitter een plan B, verzonnen in een speeltuin door een softwarebedrijf dat met iets heel anders bezig was. Ook Nintendo’s keuze om in spelcomputers te gaan, en Nokia’s keus voor mobieltjes waren ooit een plan B.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

> Lees hier hoe beroemde bedrijven hun plan A eerst zagen mislukken voor ze succesvol werden


3. Denk het ondenkbare

De grootste kansen komen van reacties op ongeplande gebeurtenissen. Wat kunnen we vandaag dat we gisteren niet konden? Moedig je collega’s daarom continu aan de uitgangspunten te betwisten. Uitgangspunten zijn nooit voor eeuwig, verandering wel. 

Lees ook: