Bose en LG vochten om zijn idee, uiteindelijk zette Co Verburg zijn keukenradio in de markt met hulp van Harman Kardon.
Hij kon zijn oren niet geloven, toen het patentbureau concludeerde dat zijn idee nog niet bestond. En dat voor een simpele spaanplatenboer, zoals hij zichzelf noemt. We schrijven 2008 als Co Verburg, die werkt in de keukenbranche bij SieMatic en als handelsagent voor Ballerina Küchen, van zijn vrouw werk moet maken van het idee waarmee hij al lang rondloopt. ‘Ik merkte dat vrouwen een hekel hebben aan luidsprekers en kabels die in het zicht liggen. Ik ben een meubelman, met keukens in het bijzonder, dus kwam ik op het idee van een in te bouwen audiosysteem, zonder zichtbare luidsprekers en kabels.’
Benaderd door LG
In 2009 wordt patent toegekend op het feit dat het display van zijn audiosysteem frontgelijk is in te bouwen in keukens. Natuurlijk bestaan er al audiosystemen die je onder een kastje kunt monteren, maar dan steekt het alsnog uit. Bij Verburgs systeem is dit niet het geval. Uniek dus. En rijp voor een patent.
Na een positief oriënterend gesprek met Bose, wordt Verburg benaderd door het Koreaanse LG, dat zijn patentaanvraag had gezien. ‘Gaandeweg de onderhandelingen verloor ik echter grip op de situatie. Ik had steeds nieuwe Koreanen aan tafel, terwijl ik juist behoefte had aan vaste contactpersonen. Ik kreeg een onderbuikgevoel dat ik geen controle meer had op de onderhandelingen, zowel technisch als commercieel.’ Hij kapt ze dan ook af.
De 5 grote beslissingen van consumenten
Via-via wordt daarna geregeld dat Verburg een presentatie mag houden voor het Amerikaanse kwaliteitsmerk Harman Kardon. ‘Ik vertelde ze over de vijf grote beslissingen van consumenten, in volgorde van belang:
1. huis
2. keuken/badkamer
3. vloer
4. meubels
5. tv/audio.
Door een hoogwaardig audiosysteem in te bouwen in een keukenmeubel, verplaats je beslismoment 5 naar moment 2, waardoor je product eerder onder de aandacht komt. Tel daarbij op dat 86 procent van de beslissingen in huis door vrouwen wordt genomen en je begrijpt de noodzaak voor de meest charmante oplossing: mijn MaestroKitchen.’
In het hele huis
Begin 2010 gaat Harman Kardon akkoord. Verburg laat ze een non-disclosure agreement ondertekenen. ‘Dat gaf rust, want ik weet: in goede tijden maak je afspraken en in slechte tijden reken je af. Bovendien mocht ik het product in de markt zetten. Voor Harman is dit een parallel kanaal, dat ze opbouwen naast hun normale bezigheden. Zo zit er geen extra druk achter, betreden zij een nieuwe branche en is alles wat ze verdienen additionele omzet.’
Het eerste prototype
Op een Duitse keukenbeurs toont Verburg voor het eerst het prototype. Daarna loopt het meteen storm. Via de BV Verburg Audio brengt hij sinds 2010 de MaestroKitchen aan de man. Sindsdien heeft hij 2.500 sets verkocht, maar dat aantal zal flink toenemen, verwacht hij, aangezien hij inmiddels met meerdere agenten, dealers of handelsondernemingen aanwezig is in België, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, Spanje, Brazilië, Ierland, Rusland, Taiwan en Italië. Bovendien heeft hij de prestigieuze Red Dot Design Award en de German Design Award op zak. Bij Harman Kardon is de MaestroKitchen inmiddels een hoofdgroep geworden, wat impliceert dat het merk ook serieus ermee bezig is.
Ook in andere meubels
En de toekomst? Sowieso het assortiment uitbreiden. In 2014 verschijnt een nieuw concept: hetzelfde idee, maar dan in te bouwen in meubels in de rest van het huis. ‘Stel dat het gaat lopen zoals ik voor ogen heb, dan weet je dat het op termijn onvermijdelijk is dat Harman Kardon ons uitkoopt. Maar dat is geen doel op zich. Ik zou het een eer vinden als ik aan de basis heb gestaan van een wereldwijde mindset dat het normaal is dat audio is geïntegreerd in een meubel.’
Dit artikel verscheen eerder in de printeditie van Management Team. Altijd op de hoogte blijven? Neem een abonnement.