Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De Grote Techoorlog van 2012

De schoen is gezet, hoog tijd om vooruit te blikken naar 2012. Dat wordt het jaar van de Grote Techoorlog. Google, Apple, Amazon en Facebook zullen strijden om de hegemonie op internet. Of liever gezegd: ons dagelijks leven.

 

De vier Amerikaanse bedrijven die het aanzien van de informatietechnologie en entertainment domineren, verkeren op voet van oorlog met elkaar, stelt het blad FastCompany zonder omhaal. En niet zonder reden: de afgelopen jaren zagen we inderdaad de vier giganten steeds vaker op elkaars terrein komen.

Vier alleskunners

In pakweg 2000 was Apple Computers nog noodlijdende computerfabrikant. Google had een fijne zoekmachine zonder reclame, Amazon verkocht boeken en cd's en van Facebook had nog nooit iemand gehoord. Maar Apple drijft inmiddels de grootste online muziekwinkel ter wereld en is leidend in smartphones en tablets. Google volgde met een Android-offensief en ook Amazon lanceerde onlangs een tablet. Amazon zelf is intussen uitgegroeid tot een gigant in cloud computing, een terrein dat Google met zijn docs en apps ook wil beheersen, terwijl Apple de cloud als voorwaarde ziet om zijn eigen ecosysteem tot één geheel te smeden. Facebook slurpt intussen met zijn 800 miljoen vrienden verkeer en daarmee advertentiemiljarden weg van Google. Daarop bouwde Google dit jaar zijn eigen variant van een social network, Google +.

Vier sterke leiders

Het viertal is aan elkaar gewaagd, en wordt geleid door sterke en eigenwijze karakters. Amazon zal in 2015 onder Jeff Bezos een omzet hebben van 100 miljard, Apple moet Steve Jobs missen maar borduurt voort op zijn strategie als duurste bedrijf ter wereld met tientallen miljarden in kas, Met Facebook heeft Mark Zuckerberg informatie over de voorkeuren van 800 miljoen consumenten. Daarbij komen maar weinig concurrenten in de buurt. Denk aan de mislukte pogingen van BlackBerry en HP om met een iPad-killer te komen; alleen Amazon en de Androids geven analisten een serieuze kans. Microsoft heeft het allemaal  geprobeerd: cloud diensten, tablets, smartphones (nu met Nokia) en natuurlijk het sociale netwerk Spaces; nergens kon het tot nu toe echt een vuist maken in een tijdperk waarin de pc niet langer centraal staat.

2012: vuurwerk

Verwacht in 2012 nog meer vuurwerk, naarmate de grote vier elkaar nog meer verdringen op de markten voor smartphones en tablets, cloud computing en sociaal netwerken. In de rechtszaal komen de vier elkaar al geregeld tegen in een patentoorlog waarvan we al eerder een overzicht gaven. Google kocht voor dat slagveld dit jaar voor 12,5 miljard dollar Motorola Mobility, vooral een flinke berg patenten.

Nieuw slagveld: televisie

In 2012 zal het slagveld waarschijnlijk ook worden uitgebreid naar televisie. Uit de biografie van Steve Jobs bleek, dat hij droomt van een volwaardige Apple-televisie, die de bescheiden rol van het doosje Apple TV kan doen vergeten en alles uit iTunes haalt. Maar Google zal intussen niet rusten voordat het met Google TV en YouTube in alle huiskamers doordringt. Amazon heeft intussen deals met een trits eigenaren van videocontent, die het nu nog 'gratis' streamt als bonus voor vaste klanten. Ook Facebook sluit in rap tempo deals met tv- en filmmaatschappijen. Met Facebook video kan het nog groot worden, met name vanwege de feedback die de bekende 'likes' voor zorgen.

Facebook gaat blazen in 2012

2012 betekent voor Facebook ook het startschot op voluit te gaan blazen: dan geeft de beursgang Zuckerberg de munitie die destijds ook Google transformeerde van zoekmachine in een alleskunner. Zuckerberg kan zijn mensen eindelijk in goed verhandelbare opties betalen, en verwacht nog meer toepassingen van Facebook, dat alle vormen van communicatie – chatten, video, e-mail – wil beheersen maar ook content in zijn netwerk wil rondpompen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nieuwe inzet: betalingsverkeer

Volgend jaar zal mobiel betalen ook de volle aandacht van de vier giganten trekken. De contactloze chip in de Google Phone zal ons laten wennen aan het gebruik van de mobiel als portemonnee, maar het zal vooral betekenen dat banken en creditcardmaatschappijen hun ijzeren greep op het betalingsverkeer verliezen. De iPhone heeft straks ook zo'n chip, die mooi aansluit bij de enorme winkel die iTunes is, Amazon en Facebook zullen zich ook meer bemoeien met het direct afrekenen van alle virtuele goederen die ze verhandelen.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

Hoe pensioen helpt bij vinden en behouden van werknemers

Aangeboden door Doenpensioen van a.s.r. - In een krappe arbeidsmarkt is het uitdagend om werknemers te vinden en te behouden. Secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een pensioen, helpen dan om werknemers aan je te binden. Volgens pensioenexpert bij a.s.r. Stefan Bosselaar toon je op die manier ook duurzaam werkgeverschap. 'Je laat zien dat je goed voor je mensen zorgt en maakt je bedrijf daarmee aantrekkelijker. En je huidige werknemers voelen zich meer gewaardeerd.'

hoe pensioen helpt bij vinden en behouden van werknemers
Foto: Getty Images

Bosselaar heeft in zijn werk veel contact met onafhankelijke pensioenadviseurs. Hij merkt in die gesprekken dat duurzaam werkgeverschap steeds meer leeft onder werkgevers.

‘Een pensioen is één van de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde naast salaris, het is inkomen voor later. Een belangrijk onderwerp dus voor werknemers, ook al is niet iedereen daar al bewust mee bezig. Een pensioen van a.s.r. verzekert werknemers ook bij arbeidsongeschiktheid en overlijden. En we bieden als extra service het gezondheidsprogramma a.s.r. Vitality. Daarmee beloon je werknemers voor gezonde keuzes en bewegen. Dat zorgt voor minder ziekteverzuim én meer productiviteit. Met een pensioen als arbeidsvoorwaarde voelen werknemers zich gewaardeerd en blijven ze langer bij je. Daarnaast helpt het je ook om nieuw talent aan te trekken.’

Duurzaam werkgeverschap

Werknemers stimuleren om zelf de regie te nemen over hun financiële situatie is een belangrijk onderdeel van duurzaam werkgeverschap. Bosselaar: ‘Daarom hebben wij een gebruikersvriendelijk online pensioenportaal waarin werknemers snel zien hoe hun pensioen ervoor staat. Als werkgever bepaal je welke keuzes werknemers in het portaal kunnen maken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld extra geld inleggen voor hun pensioen en veranderen van beleggingsprofiel (lifecycle) is ook mogelijk. Hierbij kiezen werknemers een beleggingsprofiel waarbij onze vermogensbeheerders meer of minder in obligaties en aandelen beleggen. In het portaal zien ze ook wat de financiële gevolgen zijn van eerder of later stoppen met werken. Een werknemer ziet in het pensioenportaal snel wat je als werkgever hebt geregeld en wat ze zelf kunnen aanpassen. Die eigen regie zorgt ervoor dat ze meer betrokken zijn bij hun pensioen.’

Kansen voor werkgevers

Pensioenregelingen moeten voor het einde van 2027 voldoen aan de Wet toekomst pensioenen (Wtp). ‘Het doel van de Wtp is om het pensioenstelsel persoonlijker te maken’, vertelt Bosselaar. ‘In dit nieuwe stelsel gaat het om de waarde van de ingelegde pensioenpremies op de pensioendatum. Deze waarde wordt bepaald door de pensioenpremies die voor de werknemer zijn ingelegd en het rendement op de beleggingen. Dit vraagt van werknemers dat ze zelf actief keuzes maken voor de opbouw van hun pensioen. Als werkgever wil je je werknemers daar zo goed mogelijk in meenemen en over informeren.’

Lees ook: Om deze redenen is een pensioenregeling als startup-ondernemer wél belangrijk

Vragen over pensioen

Bosselaar: ‘Neem bij vragen over pensioen contact op met een onafhankelijke pensioenadviseur of een pensioenexpert van a.s.r. Die helpen je ingewikkelde onderwerpen rondom pensioen te begrijpen en ondersteunen je bij het kiezen van een goede pensioenregeling. Wij sturen daarnaast regelmatig nieuwsbrieven naar werkgevers en werknemers. Daarin leggen we uit hoe het pensioenportaal werkt en wat werknemers zelf kunnen aanpassen.’

Financieel fit

Door een pensioen te regelen, laat je zien dat je geeft om je werknemers. Zo toon je nu duurzaam werkgeverschap. Pensioen is een belangrijke arbeidsvoorwaarde voor werknemers. Zo geef je hen goede redenen om later bij je te blijven óf te komen werken. En draag je altijd bij aan een financieel fit Nederland. Wil jij ook een pensioen regelen voor je werknemers? Dat is makkelijker dan je denkt. Met het stappenplan helpt a.s.r. je op weg.