Een betaalde baan is en blijft de beste weg om aan armoede te ontkomen.
Dat zei minister Aart Jan de Geus zaterdag in reactie op het onderzoek Armoede in Nederland van de Protestantse Kerk in Nederland. “De overheid moet ervoor zorgen dat mensen aan het werk komen. Werk zorgt voor een inkomen boven het sociale minimum, het vergroot je sociale wereld en verbetert je vooruitzichten.” Armoede is volgens de minister meer dan gebrek aan geld. “Het is ook een gebrek aan toekomstperspectief. Participatie biedt dat perspectief wel. Zeker nu de economie weer aantrekt en het aantal vacatures geweldig toeneemt.’’
Veel financiële problemen kunnen voorkomen worden door eerder bij de overheid aan de bel te trekken, vindt De Geus ,”Te vaak maken mensen geen gebruik van voorzieningen waar ze recht op hebben.’’ De minister riep de kerken op mensen daarop te wijzen en hen zo nodig te begeleiden bij het aanvragen van financiële voorzieningen.
Voorzitter van de protestantse synode, Jan-Gerd Heetderks vindt de oplossingen van De Geus te simpel. “Werk is niet voor iedereen een oplossing. Er zijn ook mensen die volledig de weg kwijt zijn. Wij willen als kerk ook onze blik richten op de groepen in de samenleving waar werk niet voor werkt.’’
(Nederlands Dagblad)



