Het blijft een tricky business, maar bedrijven veranderen hun bedrijfslogo in de loop der tijd nogal eens. Net als de onderneming zelf moet ook een beeldmerk immers met zijn tijd meegaan. Wie logo's anno 2012 vergelijkt met hoe het ooit begon, valt met name de eenvoud op.
Dexia Bank maakte gisteren haar nieuwe naam en bedrijfslogo bekend. De Belgische bankentak van Dexia, die na de ontmanteling als gevolg van de crisis vorig jaar werd overgenomen door de Belgische staat, heet voortaan Belfius. De naam bestaat uit drie delen: Bel verwijst naar Belgie, fi naar financieel, en us naar het Engelse 'wij', oftewel de gemeenschap. De bank wilde een nieuwe naam die niet refereert aan het beladen verleden.
Ook Microsoft maakte vorige week bekend met een nieuw logo voor Windows te komen. Opmerkelijk: de vlag gaat eruit en de ruiten komen er weer in. Daarmee keert het bedrijf eigenlijk terug naar zijn roots. Bescheidenheid siert kennelijk niet alleen de mens, maar komt ook in beeldmerken mooi voor de dag.
En er zijn meer voorbeelden: