De crisis wordt op allerlei manieren te lijf gegaan. Van een allesomvattende aanpak bij Atos Origin tot anticyclische investeringen bij Kuyichi. Een kijkje in elf verschillende keukens. "We verleiden klanten nog meer om naar onze winkels te komen."
"Vanaf het moment dat de crisis uitbrak zijn wij ons gaan voorbereiden op de mogelijke toekomstscenario's", vertellen inkoopdirecteur Edo Beukema en marketingdirecteur Robert Bohemen van De Bijenkorf. In de nieuwste Management Team geven elf bedrijven hun crisisrecept prijs. Onderstaand het recept van De Bijenkorf. (Klik hier voor de overige crisistips). "Inmiddels is de crisis de nieuwe realiteit geworden, waarbij wij ook kansen en mogelijkheden zien. Nadat wij nog een heel goed najaar hebben gehad, merken wij sinds begin dit jaar dat de omzet onder druk staat."
Omzet stimuleren
"Zo worden er minder huizen verkocht, waardoor we minder meubelen en gordijnen verkopen. Accessoires en cosmetica doen het juist heel goed, maar al met al moeten wij harder werken en creatiever zijn. We hebben maatregelen genomen om enerzijds onze kosten te reduceren en anderzijds onze omzet te stimuleren. We verleiden klanten nog meer om naar onze winkels te komen, bijvoorbeeld met bijzondere evenementen in onze winkels die gericht zijn op beleving, en door in onze communicatie veel meer nadruk te leggen op best buys. Daarnaast voegen we ook steeds meer premium en vernieuwende merken aan ons assortiment toe."
Online marketing
"Om klanten te verleiden bij ons te kopen, komen we ook met nieuwe marketingconcepten, zoals Koopkoorts en de WildCards. Als het werkt optimaliseren we de actie, als het niet werkt leren we ervan en gaan verder werken aan nieuwe concepten. Op bestaande, bewezen concepten zetten we zwaarder in. Tijdens de Maffe Marathon hebben wij ook onze webwinkel geopend. Die hadden we natuurlijk al in voorbereiding voordat de crisis uitbrak, maar het helpt ons nu wel. We zetten er zwaar op in en met succes. Ook doen we meer en meer aan online marketing. Omdat het bij deze tijd past, het geld bespaart en duurzaam is."
Service aan klanten
"Winkelen als belevenis, daar hoort ook een goede service bij. De Bijenkorf is recent een traject gestart waarmee we de service aan onze klanten verder gaan verhogen. De werkzaamheden van de medewerkers in de winkels worden anders georganiseerd, zodat zij uiteindelijk meer tijd overhouden om direct aan de klanten te besteden. Uiteindelijk moet dit natuurlijk de omzet verhogen."
Kritisch op loonkosten
"Zolang de omzet onder druk blijft staan zijn wij genoodzaakt kritisch te kijken naar de loonkosten. Wij doen dit vooral door slimmer en efficiënter te gaan werken. In de winkels betekent een dalende omzet dat er direct minder uren ingezet worden. Dat wordt vooral opgelost door het minder inzetten van bijvoorbeeld uitzendkrachten. Voor de hele organisatie betekent dit dat er naar het invullen van vacatures en het verlengen van tijdelijke contracten heel kritisch gekeken wordt."
Medewerkers gefocust houden
"We zijn direct na het uitbreken van de crisis begonnen met communicatie richting de medewerkers. Dat waren in eerste instantie geen peptalks, maar slechtweerberichten. Eerst moest bij onze medewerkers goed tussen de oren komen dat alle hens aan dek nodig is. Van medewerkers uit het hele land ontvangt de directie tips en ideeën om kosten te besparen en om de omzet te stimuleren. Dat is goed om te zien en daar hebben we veel aan. In alle communicatie is ons doel: medewerkers gefocust te houden om de omzet op peil te houden."
Klik hier om de overige crisisrecepten te lezen in de nieuwste Management Team.
Klik hier voor de tekstversie van de tien crisisrecepten.