Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De drijfveren van Philips’ nieuwe topvrouw

Philips heeft de Amerikaanse Deborah DiSanzo benoemd als hoofd van de divisie Healthcare. DiSanzo volgt daarmee Steve Rusckowski op, die binnenkort vertrekt bij het elektronicaconcern. Hoe een verkoper van hartapparatuur eindigt als de leidende vrouw van Philips' medische tak.


Topman Frans van Houten van Philips noemt DiSanzo (1960) in een persverklaring een 'sterke leider'. Veel van de vernieuwingen in Philips-apparatuur voor Nederlandse ziekenhuizen kwamen onder haar leiding tot stand. "Deborah heeft een bewezen track record binnen de gezondheidsindustrie en heeft de afdeling Patient Care and Clinical Informatics (PCCI) tot een wereldmarktleider gemaakt in patiëntenmonitoring," aldus Van Houten. 

Agilent

DiSanzo werkt sinds 2001 bij Philips, waar ze destijds meekwam bij de aankoop van Agilent’s Healthcare Solutions, een spin-off van HP. Daarna klom ze snel op in de hiërarchie: in 2005 werd ze manager voor de afdeling Medical Systems, daarna  van Patient Monitoring, in 2008 werd ze verantwoordelijk voor de afdeling Healthcare Informatics and Patient Monitoring, sinds april 2010 leidt ze het onderdeel patiëntenmonitoring en klinische informatiesystemen en nu wordt ze dus eindverantwoordelijk voor de gehele divsie.

Hewlett Packard, Apollo 

Voordat ze bij Philips terechtkwam, werkte DiSanzo jaren bij Hewlett Packard als (marketing) manager van medische apparatuur, vooral op het gebied van cardiologie. Bij Hewlett Packard belandde ze overigens weer toen ze bij Apollo werkte en dit in 1990 gekocht werd door HP. DiSanzo begon haar loopbaan na een bedrijfskundestudie ook als vertegenwoordiger van hartapparatuur. De keuze om in deze branche actief te zijn, komt voort uit haar eigen leven: zowel haar oma als haar lievelingstante overleden beiden aan hartziekten. DiSanzo is dan ook overtuigd van het nut en noodzaak van hartapparatuur.

AED redt levens

Eenmaal werkzaam bij Philips wil DiSanzo iets doen aan de wetenschap dat in de VS dan jaarlijks een kwart miljoen mensen overlijden aan hartziekten. De kans op overleven na een hartaanval is minder dan 5 procent. Mensen weten in het algemeen weinig van de werking van reanimatieapparaten, zo ontdekt DiSanzo geschokt. Het leidt in 2003 tot de ontwikkeling door Philips van de OnSite, een door iedereen simpel te bedienen defibrillator. Philips doneert ook tientallen AED's aan de American Heart Association, waar DiSanzo in het bestuur zit. "Door AED's te doneren aan de gemeenschap, geven we burgers de kans om op een dag het leven te redden van hun buren, hun vrienden en hun familie", zegt DiSanzo bij die gelegenheid, die ook voorzitter is van de American Heart Walk, de aanhangende fondsenwervingsloop.

Opkomende markten China, India

De laatste jaren richt DiSanzo haar pijlen op opkomende markten als China en India waar ook een grote, maar andere behoefte is aan hartmassageapparaten, operatiekamers, ER- en IC-units. In deze landen gaat het erom te onderzoeken wat je kan ontwikkelen voor een bepaalde prijs, legt ze uit in een interview: "In ontwikkelingslanden is weinig inertie. Ze omhelzen nieuwe technologie veel sneller dus kunnen we meer functionaliteiten verwerken in een product voor dezelfde prijs."

Het is nu aan DiSanzo om de stijgende lijn die haar voorganger ingezet heeft bij de medische divisie voort te zetten. Onder leiding van Rusckowski steeg de omzet uit medische apparatuur tot 9 miljard dollar en van 21 naar 39 procent van de totale groepsomzet bij Philips. DiSanzo heeft het tij daarin mee: mHealth is hot. Apparatuur die de gezondheid van patiënten monitort, is de toekomst voorspelde ze al een tijdje terug. Philips heeft zelf daarvoor bijvoorbeeld de Vital Signs Camera app ontwikkeld.

Topman Rusckowski (54) stapt overigens eind deze maand al over naar het Amerikaanse medische bedrijf Quest Diagnostics, waar hij de leiding krijgt over 42.000 werknemers. Quest Diagnostics behaalde vorig jaar $7,5 miljard omzet. Rusckowski was naar eigen zeggen toe aan een 'nieuwe uitdaging'. Hij heeft meer dan 10 jaar gewerkt bij Philips.


CV Deborah DiSanzo

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

1982: Bachelor of Science in Business Administration, Merrimack College
1989: Master of Business Administration, Babson College

1982: Vertegenwoordiger medische apparatuur in elektrocardiografie en spirometrie, bedrijf gaat failliet na 1 jaar
1983: Vertegenwoordiger Simplex, tijdklokken in Noord-Dakota
1985: Directeur marketing, Texet Electronic Publishing Co., software start-up, geliquideerd na 3 jaar
1988: Product marketingmanager, Apollo Computer, gekocht door Hewlett-Packard
1990: Healthcare Information Management, Hewlett Packard, diverse posities bij sales, marketing en operations
1996: Marketingmanager, Hewlett-Packard, Medical Products Group, Cardiology Products Division
1998: General manager, Hewlett Packard Medical Products Group, HeartStream
1999: General manager, Agilent Technologies, Healthcare Solutions Group, Cardiology Products Division
2001: General manager, Philips Medical Systems, Cardiac Resuscitation
2005: Senior vice president en general manager, Philips Medical Systems, Cardiac Care
2006: Manager Patient Monitoring, Philips
2008: Ceo Healthcare Informatics and Patient Monitoring, Philips
2010: Ceo Patient Care en Clinical Informatics (PCCI), Philips
2012: Ceo Healtcare Division Philips
 

Lees ook: