Bedrijven met een flexibele arbeidsschil zijn de afgelopen twee jaar beter bestand gebleken tegen de gevolgen van de economische crisis. Daarom: wel eens aan payrolling gedacht?
Payroll is populair. In ons land werken naar schatting elke dag ongeveer 90.000 mensen via deze vorm van uitbesteed werkgeverschap. De branche krabbelt er na een moeilijk jaar weer bovenop met 11 procent meer omzet in het tweede kwartaal dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het principe van de payroll-constructie zal u waarschijnlijk niet helemaal onbekend zijn. U neemt een nieuwe collega aan, maar brengt het juridische werkgeverschap onder bij een payroll-organisatie. Zij regelen voor u het contract, dragen sociale premies af en verzorgen de loonadministratie. Een ingeburgerd fenomeen inmiddels, al had vijftien jaar geleden nog niemand van de term gehoord. Dat vertelt Jeroen Driessen, directeur van Driessen HRM_Payroll, met 6.000 gedetacheerden en payrollers op de loonlijst één van de grotere payroll-organisaties van ons land.
Meer invulling
“Eerst heette deze dienstverlening gewoon uitzenden of detacheren, waarbij de klant ervoor koos om de werving en selectie zelf te doen. Daar is uiteindelijk de term payroll op geplakt. De laatste jaren is er naast formeel juridisch werkgeverschap steeds meer invulling aan het begrip toegevoegd. Zo hebben we op ons kantoor in Helmond nu bijvoorbeeld een complete afdeling die aan case-management doet. Hier zitten arbeidsspecialisten die bijspringen op plekken waar het met medewerkers even niet zo lekker gaat.”
In de avonduren
Vooral in de detailhandel, de horeca en bij de overheid wordt veel gebruik gemaakt van payrolling. En dat is niet zo gek, zegt Driessen. “Eigenaren van cafés willen graag ondernemen, in de bar staan. Voor zaken als het opstellen van contracten, het bijhouden van de loonadministratie en ontslagprocedures zijn ze geen kroegeigenaar geworden. Vaak moeten ze die klussen in de avonduren doen. Datzelfde geldt voor een winkeleigenaar met vijf medewerkers. Die zit niet te wachten op al die administratieve rompslomp en het risico van alleen maar vaste mensen in dienst. Als dan ineens drie medewerkers langdurig ziek worden, dan heeft hij een groot probleem.”
Dat ook de overheid steeds meer medewerkers onderbrengt in externe werkgeversorganisaties heeft te maken met de verplicht gestelde marktwerking waarmee instanties worden geconfronteerd. Zo moet een ROC tegenwoordig inschrijven voor een aanbestedingsronde om de cursus inburgering te kunnen aanbieden. “Verlies je als ROC de aanbesteding, dan zit je ineens met een flink aantal docenten waar geen werk voor is. Zo’n flexibele schil biedt uitkomst voor werkzaamheden waarvan je over twee jaar niet meer weet of je ze hebt”, zegt Driessen.
De kosten
Payroll-bedrijven zijn uiteraard geen vrijwilligersorganisaties. Een deel van uw werknemers onderbrengen middels zo’n externe constructie kost daarom geld. Logisch. Het enorme aanbod zorgt wel voor tarieven die – we nemen de detacheringmarkt even in het achterhoofd – een gunstig karakter hebben. Ze bungelen ergens tussen de 5 en 10 procent van het bruto loon. “Vergelijk payroll voor het gemak even met een auto. Je kunt er eentje kopen of leasen. Leasen is altijd iets duurder, tot het moment dat je een botsing krijgt. Dan is leasen ineens goedkoper.”
Payroll-tips
Stel, u ziet zo’n uitbesteed werkgeverschap wel zitten, maar zit vol met vragen. Waar moet ik op letten bij mijn keuze voor een payroll-organisatie en welke rechten heeft deze groep werknemers eigenlijk? Lees in dat geval onderstaande tips eens door.
Het principe van payroll
U doet zelf de werving en selectie, maar brengt de medewerker onder bij een externe werkgeversorganisatie. Die regelen voor u het contract, de loonstrookjes, premieafdrachten en de zaken rondom het pensioen. De verantwoordelijkheid voor het werk van de payroller ligt op uw eigen bordje. Zaken als vakantieafspraken en functioneringsgesprekken worden met andere woorden door u afgehandeld.
Uw voordeel
Minder administratieve rompslomp. Bovendien valt de werknemer niet langer onder de CAO van de bedrijfstak. Deelname aan een bepaalde pensioenfonds zoals bijvoorbeeld ABP mag nog steeds, maar is geen verplichting meer.
Ontslag
Met payroll koopt u een deel risico af. Stel dat de vraag afneemt of dat iemand zijn werk niet goed doet. Met het in acht houden van een in het contract vastgestelde opzegtermijn kunt u dus relatief eenvoudig van iemand afscheid nemen. Het payroll-bedrijf, in juridische zin de werkgever van de persoon in kwestie, handelt dit verder voor u af.
Rechten werknemer
Werknemers op de payroll zijn echter niet vogelvrij. Zij hebben een arbeids- of uitzendovereenkomst waarin alle rechten en plichten zijn vastgelegd. De payroller heeft in grote lijnen dezelfde rechten als zijn collega’s. De verdiensten zijn hetzelfde, ze bouwen gewoon pensioen op en krijgen, afhankelijk van de CAO die gevolgd wordt, een eindejaarsuitkering als de rest van het bedrijf die ook ontvangt.
Uw keuze
Payroll-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar als paddenstoelen uit de grond geschoten. Kies bij voorkeur voor een club die is aangesloten bij een brancheorganisatie zoals het NBBU, de ABU en VPO. Waar moet u verder zoal op letten?
- Heeft het bedrijf specifieke kennis van de sector in huis?
- Is payrolling de kernactiviteit?
- Is de informatievoorziening richting inlener en payroll-kracht goed verzorgd?
- Biedt het bedrijf opleidingsmogelijkheden en begeleiding?
- Heeft u een klik met de mensen?
Lees meer:
Interessant boek: 'Verkoop je HR'
> Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de gratis Nieuwsbrief van MT