Nu de financiele crisis en de recessie een feit zijn, moeten boardrooms hun agenda's bijstellen. Dit zijn de zes trends voor 2009.
ManagementScope schetst voor u zes trends die de boardroom van 2009 zullen bepalen.
Trend 1: Kosten besparen
Weinig verrassend. Kosten besparen is de eerste reflex van bedrijven bij een economische teruggang. Kosten verlagen moet, want anders prijst u uw bedrijf uit de business. Bij het zuinig omgaan met geld hoort een grote aandacht voor contanten. Cash management staat duidelijker op de kaart dan voorheen. Cash staat voor zekerheid, soliditeit staat voorop.
Trend 2: Focus op groei
Met alleen kosten besparen wint u de oorlog niet. De werkelijke kunst is om met een beperkt budget te innoveren. Om slimmer en innovatiever te werken en alle creativiteit en talenten van uw werknemers te benutten. U moet zich afvragen: wat willen mensen wel kopen in een recessie? Bijvoorbeeld een kleine, hybride auto in plaats van een nieuw model SUV. Naast productinnovatie telt ook sociale innovatie: slimmer en sneller werken, meer uit uw talent halen. Denk aan nieuwe ideeen halen uit jongeren die u simpel kunt vinden op Hyves.
Trend 3: Governance wordt strenger
Bedrijven zien al een strenger toezicht door de raad van commissarissen. Zij zullen het zittende management moeten disciplineren. De commissarissen zullen vaker vergaderen, en niet slechts een paar keer per jaar komen opdraven. Ze zullen nauwer betrokken worden bij de bedrijfsvoering, omdat ze alles echt goed moeten begrijpen. De raad van bestuur zal een meer kritische toets krijgen.
Trend 4: Teloorgang van het Angelsaksische model
De balans tussen rendement en risico is terug, groei is niet oneindig. We gaan van het kortetermijndenken naar een breder perspectief op langere termijn. De samenstelling en hoogte van bonussen worden herzien. Aandeelhouderswaarde staat niet meer centraal. Governance en duurzaamheid worden weer belangrijk voor de waardecreatie. De orientatie verschuift weg van de Verenigde Staten. En niet te vergeten: vadertje Staat is terug van weggeweest.
Trend 5: Moreel leiderschap
We vertrouwen de bestuurders niet meer. Denk aan: Enron, Ahold en nu de financiele instellingen. De keerzijde van dat wantrouwen is de roep om moreel en authentiek leiderschap. Bescheidenheid. Dienend leiderschap: het gaat niet meer om de persoon maar om het belang van de organisatie.
Trend 6: Bezinning
De crisis leidt tot bezinning. Bestuurders en commissarissen stellen zichzelf fundamentele vragen die eerder niet gesteld hoefden te worden. Alles beter dan dat ons bedrijf zo eindigt als ABN Amro beschreven wordt in ‘De Prooi' van Jeroen Smit. Vaak zult u denken: waarom hebben we dat niet eerder gedaan? De lessen die we trekken maken onze bedrijfsvoering er uiteindelijk alleen maar beter op.