Ernst & Young, Schouten & Nelissen, Capgemini, AKD, M2Media, Yacht en ABN Amro zijn de beste adviesbureaus van 2012.
De Nederlandse zakenwereld kiest voor Ernst & Young. Als managers één organisatieadviseur aan een collega zouden aanbevelen, zou het Ernst & Young zijn. Dat blijkt uit de MT100 2012, een publicatie van Management Team, die morgen verschijnt. Ook in de categorie Accountancy & belastingadvies wordt Ernst & Young het best gewaardeerd.
Lees ook: consultans in greep van de crisis (analyse)
Bekijk ook: alle winnaars van 2012
Tevredenheid meten
LEES DE VOLLEDIGE MT100
Meer weten over MT's onderzoek naar de beste adviesbureaus van Nederland? Lees de volledige editie van de MT100 op je iPad, of bestel de losse editie op papier.
De MT100 verschijnt elk jaar in november en is het betrouwbaarste onderzoek naar de tevredenheid van Nederlandse bedrijven met hun consultants. Uit bestanden met duizenden leidinggevenden worden de managers geselecteerd die daadwerkelijk betrokken zijn (geweest) bij het inhuren van adviesdiensten. Zij geven aan welke bedrijven zij zouden aanraden aan collega’s. Meer dan 700 leidinggevenden hebben aan het onderzoek meegedaan. Het is uitgevoerd door MWM2.
Zes andere winnaars
Naast Ernst & Young in de categorieën Management & organisatie en Accountancy & belastingadvies zijn er nog zes winnaars aan te wijzen. Schouten & Nelissen wordt aangemerkt als de beste HRM-consultant, AKD wordt gezien als de beste adviseur in de categorie Advocatuur & notariaat en ABN Amro in Business finance. Yacht komt naar voren als meest gewaardeerde leverancier van interimmanagement, M2Media als beste communicatie-/reclamebureau en Capgemini als meest aangeraden ICT-adviseur.
Geen onverdeeld positief beeld
Het beeld dat uit het onderzoek van de sector naar boven komt, is niet onverdeeld positief. Behalve dat de consultants zelf flink met de crisis te kampen hebben, komt er steeds meer kritiek vanuit de hoek van hun klanten. Nederlandse adviseurs weten lang niet altijd hun hoge tarieven waar te maken – en juist nu hun klanten zitten te springen om creatieve oplossingen, geven de consultants niet thuis: innovatie is ver te zoeken. Slecht een kleine minderheid van de managers weet te melden dat hun consultants hun geholpen hebben de crisis door te komen, bijvoorbeeld door proactief oplossingen aan te dragen.
Moeilijke tijden
Dat de adviessector moeilijk tijden doormaakt, is goed aan het onderzoek af te lezen. Ruim de helft van de deelnemers aan het onderzoek (53 procent) geeft aan dat ze in vergelijking met enkele jaren geleden terughoudender zijn met het inhuren van organisatieadviseurs. De belangrijkste redenen daarvoor zijn dat de financiële situatie van de onderneming dat niet toelaat (volgens 28 procent van de respondenten), maar ook dat het niet alleen tijd kost maar ook te weinig oplevert (27 procent).
De MT100 verschijnt op donderdag 22 november in een oplage van 45.000.