Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 7 stappen na een blunder

Ai, u heeft geblunderd en niet zo’n beetje ook. Zaak om uw invloed op kantoor en het vertrouwen van collega’s weer terug te winnen. Zeven manieren om dat voor elkaar te krijgen.


Een goede reputatie opbouwen kosten maanden, soms zelfs jaren. Daarentegen is één enkel moment genoeg om dat zorgvuldig opgebouwd imago volledig te laten crashen. Herkenbaar? Bent u degene die zojuist een megaorder door zijn vingers heeft laten glippen? Die zijn boekje te buiten is gegaan op de vrijdagmiddagborrel? Of wellicht de afzender van een onbedoeld uitgelekte e-mail waarin het bedrijf er flink van langs krijgt? Hoog tijd voor personal damage control. Simpelweg even op de reset-knop drukken is er niet bij (was het maar zo makkelijk). U dient opnieuw te moeten investeren in uw eigen imago. Zo maakt u een succesvolle comeback.

1. Mea culpa

U zou willen dat u de tijd terug kon zetten. Maar helaas, dat gaat nu eenmaal niet. Laat deze gedachte daarom snel los en toon berouw voor wat er is gebeurd. Leuk is anders, maar besef dat een nieuwe start alleen mogelijk is wanneer u bereid bent om door het stof te gaan. Ja, u heeft geblunderd. En ja, wees mans genoeg om dat toe te geven. Als de impact van de gemaakte fout nogal hevig is en de schuldvraag overduidelijk naar u wijst, dan is het zaak om niet met allerlei ‘ja maar-argumenten’ te komen. Deze opmerkingen brengen uw imago, dat toch al een flinke tik heeft gekregen, waarschijnlijk alleen maar extra schade toe. Spijt tonen kan overigens op meer manieren dan alleen met uw mond. Wees in deze periode extra behulpzaam. Help een collega met een computerprobleem, verzorg de lunch of ruim de vaatwasser uit. Ook als uw naam niet op de corveelijst prijkt.

2. Maak het onderwerp bespreekbaar

Blunderende collega’s zijn een populair ingrediënt voor kantoorpraat. Ga er maar gerust van uit dat u deze dagen regelmatig over de tong gaat. Bij de koffie-automaat, tijdens de rookpauze en anders via de mail. Sluit uw ogen niet voor deze ontwikkeling, maar doe er iets mee. Haal het onderwerp uit de sfeer van geheimzinnigheid. Maak het met andere woorden bespreekbaar. Simpelweg door zelf degene te zijn die erover begint. Daarmee haalt u een belangrijk deel van de spanning weg die op het onderwerp rust.

3. Focus op eigen kwaliteiten

Leg in deze periode van damage control de nadruk op uw kwaliteiten en doe werk dat u ligt. Zo gaan collega’s langzaam maar zeker ook weer inzien waarom u hier op de loonlijst staat en wat ze aan u hebben. Vergeet hierbij uiteraard de tijdens de blunder begaande lessen niet. Samengevat: ga vooral door met de dingen waar u goed in bent. Het is uw houvast voor een nieuw begin.

4. Werk aan de relatie

Wie een kapitale blunder begaat en daarmee op 0-1 komt te staan (nog één tegengoal en de wedstrijd is gespeeld), zal een stapje harder moeten lopen om weer op gelijke hoogte te komen met collega’s. Besef dat dit veel energie en geduld vergt. Steeds kleine stapjes maken dus, want één gouden formule die alles weer in oude staat brengt is er niet. Daarnaast zult u zich even koest moeten houden. Bent u het gewend om tijdens vergaderingen flink tegengas te geven? Haal de voet de komende tijd even van het pedaal. Uw meerdere wil nu vooral zien dat u zich committeert aan zijn visie voor het bedrijf. Daarbij doet uw licht op de zaak even niet ter zake. Inslikken dus, die kritiek.

5. Maar ook: relativeren

Wanneer de door u aangerichte brand nog flink nasmeult, lijkt het misschien of het einde der tijden nabij is. Nu kennen wij uiteraard de exacte aard van uw probleem niet, maar neem van ons aan: dat is zeer onwaarschijnlijk. Besef dat u uw eigen optreden over twee tot drie jaar weliswaar nog zult bestempelen als dom, maar ook als leerzaam. Een keerpunt wellicht. Relativeren, hoe lastig ook, is vooral nu van evident belang.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. Vraag om hulp

Besef dat op kantoor niet alleen maar vijanden leven. Ook in deze tijden van persoonlijke laagconjunctuur zijn er altijd nog collega’s die u niet laten vallen. Mensen die u in het verleden al eens heeft geholpen bijvoorbeeld. Nu is de tijd daar om deze rekening te vorderen. Ga eens na welke collega’s hiervoor in aanmerking komen en vraag om hulp. Wat zouden zij doen in uw situatie? Wat hebben zij gehoord in de wandelgangen? Realiseer dat grote problemen zelden door slechts één persoon kunnen worden opgelost.

7. Of…wegwezen!

Wie een mooie, sierlijke vaas uit zijn handen laat vallen en op de grond in duizend scherven ziet liggen, weet één ding zeker: hoeveel lijm ik ook gebruik, dit komt nooit meer goed. Bent u op kantoor dezelfde conclusie toegedaan nadat het een keer faliekant is misgegaan? En ziet u pogingen om het geschonden blazoen weer op te poetsen keer op keer stranden? Overweeg dan serieus om de biezen te pakken. Accepteer dat het niet meer goed komt. Streep eronder, handen schudden en elders aan de slag gaan. Uiteraard met een schone lei.

Lees meer artikelen over imago:

hrm