Quintiq lost ict-planningspuzzels op voor onder andere DHL, InBev en KLM. Resultaat? Gemiddeld 47 procent groei per jaar en een omzet van meer dan 30 miljoen euro. De 4 pijlers van het succes.
1. Geduldig starten
Tussen de start van Quintiq en de officiële lancering van het product zat ruim twee jaar. Oprichter en ceo Victor Allis: "We zijn eind 1997 met zijn vijven begonnen. Vier dagen in de week waren we elders gedetacheerd, om de kosten van het bedrijf te dragen. De overige drie dagen en avonden werkten we aan ons bedrijfsplan en aan ons product. Daar hadden we wel ideeën voor, maar het kostte tijd om dat te perfectioneren." Die tijd werd ruim genomen. Pas op 12 maart 2000 haalde Quintiq de eerste klant binnen.
2. Geloof in standaardisatie
Vanaf dag 1 was het doel: de ontwikkeling van een standaardsoftwarepakket dat toch breed inzetbaar is. Allis: "Alle ict-planningsproblemen kennen overeenkomsten. Wij zoeken de gemeenschappelijke factoren in die puzzels. Veel van wat we doen gaat daardoor via een standaardproces. Alleen de eigenschappen van de puzzel veranderen steeds. Iedereen dacht toen wij begonnen: standaardiseren kan niet. Maar het kan wel. Juist daardoor hebben wij zo'n snelle groei kunnen bewerkstelligen."
3. Diversifiëren als doel
Er is geen markt of segment die Quintiq niet beslaat. En dat is niet voor niets gedaan. Allis: "We diversifiëren steeds verder, waardoor we tegenwoordig zelfs planningspuzzels rond de inzet van mensen oplossen, zoals voor de Flying Doctors in Australië. We hebben bewust voor deze insteek gekozen, op deze manier zijn wij enorm flexibel ten opzichte van onze concurrenten. Welke puzzel ons ook wordt voorgelegd, we kunnen het aan. Elke puzzel geeft ons weer ervaring voor een volgende case."
4. Kwaliteitsbewakers bovenaan
Quintiq lost de voorgelegde planningsproblemen altijd groepsgewijs op. Allis: "Een van de medewerkers in de groep heeft altijd minstens 5 jaar ervaring. Zijn belangrijkste rol is kwaliteitsbewaking, hij staat boven de consultants die naar de klant gaan. Hij kijkt met een helikopterblik naar het probleem. Op deze manier is de klant niet afhankelijk van de kennis van één consultant en kunnen we intern snel kennis uitwisselen. Zo voorkomen we dat dezelfde puzzel twee keer wordt opgelost."