Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 3 kenmerken van een geweldige debater

Goed kunnen debatteren is ook in het zakenleven goud waard, zegt Sharon Kroes. Maar let dan wel op deze veelgemaakte fouten.

Kroes is partner bij Debat.nl, een bedrijf dat mensen helpt bij het verbeteren van hun overtuigingskracht. En hij is een van de sprekers tijdens Challengerday 2015, waar hij alvast belooft om stevig met de zaal in de debat te gaan. 'Ik wil laten zien welke reflexen mensen hebben, volop meedoen in de discussie en kijken wat er gebeurt in zo’n zaal.'
De kans dat je als manager in een debatwedstrijd belandt, of moet debatteren zoals in de Tweede Kamer, is klein. Maar of het nu tijdens een salesgesprek is, of tijdens een pitch, iedere manager heeft wat Kroes betreft debatkunst nodig om mensen te overtuigen met goede argumenten, een strakke presentatie en vlijmscherp reageren.

3 tips voor een goed debat

Kroes noemt drie uitgangspunten die bij het debatteren nogal eens uit het oog worden verloren:

#1: Eerst de relatie, dan de argumentatie

Mensen beginnen vaak bij zichzelf, hun product of hun bedrijf. Terwijl elke goede debater weet: je moet eerst de connectie maken met je prospect. Verdiep je in de vragen en verlangens waar de andere zijde mee zit. “De meeste mensen zijn veel te veel geneigd om over hun zelf te praten. Dat is een ingebakken reflex. Spreek 50 procent van de tijd dat je spreekt over de belangen, bezwaren en ambities van de ander. Hoe langer je daar over spreekt, hoe meer je de connectie kunt maken."

#2: Eerst het waarom, en dan pas het wat

Je hebt een idee of voorstel en je wilt dat zo snel mogelijk op tafel leggen en erover praten. Voor de meeste mensen is dat hun eerste zin. Het probleem is dat als je de eerste zin hebt uitgesproken, dat mensen eigenlijk direct een positie innemen: voor of tegen. “Dan is overtuigen meer een kwestie van geluk hebben.”
Iemand zegt bijvoorbeeld "Ik vind dat we X" moeten doen. Dan heb je daar als toehoorder – terecht – gelijk een mening over. Tip van Kroes: breng eerst je argumenten naar voren, waarom je het wil, en eindig met je plan: vanwege A en B, zouden we C moeten doen. Kroes: “Je voorstel is niks meer dan het einde, de conclusie van je verhaal. Begin niet met die conclusie, want dan maken je argumenten minder impact.”

#3: Benadruk eens waarover je het met elkaar eens bent

Kroes observeert veel discussies waarbij mensen het – onbewust – voor 80 procent met elkaar eens zijn. “Maar wat is de reflex? We focussen ons op het meest negatieve deel van het verhaal. Als je 100 procent aandacht besteedt aan 20 procent negativiteit, dan krijg je 100 procent weerstand.”

Als je 100 procent aandacht besteedt aan 20 procent negativiteit, dan krijg je 100 procent weerstand

3 tips om te overtuigen

Overtuigen betekent wat Kroes betreft vooral dat je iemand kunt meenemen in je verhaal en van standpunt kunt laten wisselen. Hij zegt: “Overtuigen is niet iemand verbaal affakkelen. In een politiek tv-debat is dat logisch, dat doen ze voor de tv-kijker. Als manager of ondernemer moet je degene aan de overkant van de tafel meekrijgen.”
Het thema van Challengerday 2015 is dit jaar Slim Samenwerken. Kroes: "In een team is altijd debat nodig om tot een goed resultaat te komen", zegt Kroes. "En dat je de verbinding met de ander kunt maken."

Onthoud daarbij vooral deze drie dingen:

#1. Vraag

Kroes: “Het is vaak veel belangrijker om scherpe vragen te stellen, dan om mening nr. 6 te hebben. Zo kun je meer impact hebben.”

#2. Werk samen

Kroes: “Het weerleggen van de argumenten van een ander heeft nog nooit een samenwerking beter gemaakt. Probeer jouw eigen punten ernaast te zeggen en nodig de ander uit om daar op in te gaan.

#3. Zoek overeenkomsten

Het is zaak om razendsnel overeenkomsten te zien tussen alle punten op tafel. Kroes: "Dat is wat een debat zou moeten zijn: het testen van ideeën en het scherpslijpen van jouw idee, aan de hand van het idee van de ander.”

Challengerday 2015: Slim Samenwerken

Challengerday 2015 staat dit jaar volledig in het teken van Slim Samenwerken: hoe ga jij effectief om met jouw team, hoe behaal je duurzame winst met klanten en toeleveranciers en hoe kan het Sprout-netwerk van snelgroeiende ondernemers jou helpen te excelleren?
 
Tijd: Vrijdag 6 november  – 09:00 tot 19:00

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Locatie: Theater Amsterdam

Danzigerkade 5 Amsterdam

Gratis en exclusief voor Sprout-members