Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Daar komt ‘ie, de return van de softe aanpak”

Cynisme is uit, aardig zijn is de trend voor 2008, schreef collega Peter van Lonkhuyzen op zijn weblog. O jee. Krijgen we dat softe ‘aai over de bol'-management weer. Een revival van ‘je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn'. Kortom: de return van de Nobele Manager.

De Duitse wetenschapper Gerald Traufetter trekt de managementstijl in opkomst direct de zweefhoek in. Hij predikt dat denken tegenwoordig minder belangrijk is dan voelen. "Ik voel, want ik besta".

Voor wie de eerste spoortjes van onpasselijkheid al voelt opkomen, lees vooral wat hij verder weet te melden: "Wie beslissingen moet nemen of creatieve ideeën moet verzinnen, doet er goed aan om zich niet op het probleem zelf te concentreren, maar een bed op te zoeken. Slapen is de beste manier om het onderbewuste wakker te krijgen."

Goed. En nu weer terug naar déze wereld. Management gaat over het beste uit je afdeling of bedrijf halen. Dat kan op een ziljoen manieren, maar er zal altijd een stukje ‘onaangenaamheid' aan kleven. Dat valt niet met aardigheid te omzeilen. Natuurlijk is het de toon die de muziek maakt, en kun je dingen op verschillende manieren brengen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een rottige boodschap blijft echter een rottige boodschap, zelfs als u deze met bloemetjesgeur besprenkelt. U kunt zich zomaar afvragen of dat niet valt onder de noemer ‘de zaken anders voorstellen dan ze zijn' of ‘op het verkeerde been zetten'. En dàt lijkt me dan weer in zijn geheel niet aardig.

Meer over dit onderwerp: