Al sinds er files staan in Nederland wordt nagedacht over het beprijzen van het autogebruik. Twee jaar geleden leek de kilometerheffing zijn Waterloo te hebben gevonden. Maar vandaag zet het CDA de heffing terug op de agenda.
Het wetenschappelijk bureau van het CDA pleit nu voor een vlakke heffing, oftewel een prijs per kilometer die niet afhankelijk is van waar je wanneer rijdt. Het CDA heeft begrepen dat de Nederlandse automobilist niet zit te wachten op het 'spionagekastje' dat moet worden ingebouwd om de gereden kilometers te registreren. Daarom wil de partij één keer per jaar de stand van de kilometerteller uitlezen. Op basis hiervan krijgt de autobezitter een rekening.
Leuk bedacht, maar niets nieuws. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft in voorbereiding van de kilometerprijs een berg studies gedaan. Daarin is ook gekeken naar deze variant. Die is echter om voor de hand liggende redenen terzijde geschoven.
Luchtballon
De praktische problemen van de kilometerteller op een rij:
-
De fraudebestendigheid van de kilometertellers is onvoldoende. Ook bij elektronische kilometertellers is terugdraaien nog altijd goed mogelijk. Dit probleem speelt reeds in de tweedehands autohandel. Mogelijk dat dit verschijnsel groter wordt wanneer hier voor meer mensen financiële gevolgen aan vast zitten.
-
De kilometerteller heeft systematische afwijkingen in de orde van enkele procenten afhankelijk van voertuig, type, bandenspanning, slijtage etcetera.
-
Automatisch uitlezen van de kilometerteller (omwentelingen) is geen vanzelfsprekendheid. Alleen recentere voertuigen beschikken over een elektronische teller en het signaal type aansluiting (CAN-bus) verschilt per automerk en type. Ook kan aftappen van het tellersignaal de garantie op het voertuig aantasten.
-
Kilometers in het buitenland moeten worden uitgesloten van de beprijzing, maar worden wel geteld door de kilometerteller; dit levert handelingen voor de gebruiker op.
-
De aanwezigheid van een kilometerteller is geen wettelijke voertuigeis.
- De mogelijkheden voor handhaving zijn beperkt. Gedacht kan worden aan controle bij de periodieke voertuigkeuring (APK).
(bron: Starten met de kilometerprijs)
Leuke luchtballon dus, maar dit gaat niet werken: zonder kastje geen kilometerheffing. Maar het inbouwen van kastjes in 7 miljoen auto’s roept grote zorgen over privacy op en is een zeer complexe en dus kostbare operatie. De reden waarom het plan eerder is gestruikeld. Als de partij de kilometerheffing terug op de agenda wil hebben is dat prima, maar dan moet zij ook zo moedig zijn de politiek impopulaire elementen van het systeem te omarmen.
Lees ook:
- Kilometerheffing op losse schroeven
- Discussie over kilometerheffing blijft
- Nieuwe wegen komen er niet