Creativiteit is een vaak cruciale eigenschap voor zakelijk succes. Maar voor wie echt hogerop wil komen, zit die eigenschap in de praktijk juist danig in de weg.
Dat blijkt uit onderzoek van wetenschappers aan de Amerikaanse Cornell University, de Indian School of Business en Wharton School of Business.
Hoewel creatieven volgens het onderzoek wel charismatisch worden gevonden, wordt hun aanpak op de werkvloer vaak als onvoorspelbaar en daardoor riskant bestempeld. Conformisme en zekerheid worden meer gewaardeerd. Dit beheerst de vloer dusdanig dat creativiteit een nadeel is voor de kansen om hoger in de hiërarchie te klimmen.
Angst voor creativiteit
"Veel werknemers zijn van oordeel dat collega's met een grote creativiteit minder in plaats van meer leiderschapspotentieel hebben," zegt onderzoeksleider Jennifer Mueller, professor management aan de Cornell University. Hoe dat komt? Wanneer iemand daadwerkelijk met een creatief idee naar voren komt, volgt vaak een schrikreactie. Veel mensen voelen zich ongemakkelijk wanneer ze met creativiteit worden geconfronteerd. De zakelijke wereld is gericht op afgesproken normen om vastomlijnde doelstellingen te bereiken en dat is voor velen blijkbaar in tegenspraak met creativiteit, aldus Mueller.
Creatieven juist betere leiders
De houding op de werkvloer is opvallend, creativiteit wordt over het algemeen juist als positieve eigenschap gezien. Uit diverse onderzoeken blijkt zelfs dat mensen met creatieve ideeën vaak betere leiders zijn. Topbestuurders zelf vinden creativiteit bovendien de belangrijkste eigenschap om in de toekomst een grote onderneming te kunnen leiden.
Lees ook:
- 6 mythes over creativiteit
- Onderzoek: manager smoort innovatie
- Zo stimuleert u creativiteit op de werkvloer