Dat is de boodschap die Stef Kranendijk, ceo van Desso, vandaag de Club van Rome meegeeft.
Stef Kranendijk, ceo van Desso, spreekt vandaag de Club van Rome in Amsterdam toe. Hij is uitgenodigd om te vertellen over cradle to cradle, de filosofie die zijn bedrijf sinds april 2007 heeft omarmd. "Wij helpen andere bedrijven hun MVO-strategie uit te voeren."
Stef Kranendijk neemt in 2007 samen met enkele collega's en met hulp van investeringsmaatschappij NPM tapijtfabrikant Desso over van Armstrong. De eerste stap die de ceo daarna zet, is het maken van een inventarisatie: wat wordt er binnen het bedrijf gedaan aan duurzaamheid? Rond die tijd komt Kranendijk namelijk in aanraking met het gedachtegoed van Michael Braungart, mede-auteur van het boek Cradle to cradle; Remaking the way we make things. Kranendijk: "Ik hoorde over hem dankzij het programma Tegenlicht. Ik heb hem benaderd en samen hebben we daarna Desso doorgelicht en onze strategie bekeken. Inmiddels werken we al twee jaar met hem samen en hebben we de volledige bedrijfsvoering omgegooid."
Tapijt scheiden
De doelstelling van Desso is om in 2020 volledig cradle to cradle te werken. Het bedrijf produceert voornamelijk taptijten en taptijttegels, en de verwachting is dat die tak al in april 2010 volledig cradle to cradle is. Het gaat dus boven verwachting, zo snel. De overige bedrijfstakken – sportvloeren zoals kunstgras, en bedekking voor vliegtuigen en cruiseschepen – volgen daarna. De ommezwaai heeft bijvoorbeeld als gevolg gehad dat er nieuwe machines moesten worden aangeschaft. Kranendijk: "We willen de tapijttegels uiteindelijk weer terugnemen en uit elkaar halen. De nieuwe machines kunnen het tapijt scheiden in garen en plastics, die weer opnieuw gebruikt kunnen worden."
Meedansen
Hiervoor heeft Desso in samenwerking met de leveranciers ook een nieuw materiaal ontwikkeld, die zuiver is en eindeloos recyclebaar. Dat de leveranciers Desso bijstaan is een vereiste om cradle to cradle te laten slagen, zegt Kranendijk. "Alle leveranciers, en alle leveranciers van leveranciers, moeten deze agenda hebben. Om dit te bereiken hebben we veel presentaties gehouden bij klanten en partners. Het doel hoeft niet morgen al bereikt te zijn, maar er is wel een stappenplan nodig om bij het einddoel te komen. En dat plan ligt dus ook bij al onze leveranciers. Willen zij niet meedansen? Dan zoeken ze het maar uit."
Nieuwe businesskansen
Kranendijk noemt twee belangrijke, positieve gevolgen van de omarming van cradle to cradle door Desso. Ten eerste levert het nieuwe business op voor Desso. Kranendijk: "Het is een unique selling point voor ons, zeker in deze tijd van crisis. De markt is met dertig procent gedaald, en wij slechts met vijftien procent. We winnen dus marktaandeel." Dat heeft voornamelijk te maken met imago. Voor het bedrijf zelf, maar daarnaast helpt het ook leveranciers en klanten aan een beter imago: "Klanten willen er best meer voor betalen, want wij helpen ze hun MVO-strategie uit te voeren en beter te voldoen aan hun duurzaamheidsprogramma´s."
Innovatie
Ten tweede zorgt cradle to cradle voor innovatie, zegt Kranendijk. "Ik heb in het verleden nooit op deze manier over tapijt nagedacht. Als we cradle to cradle niet hadden ingevoerd, waren we nooit gaan nadenken over zaken als de luchtkwaliteit binnen huizen, of over de voordelen van tapijtvloeren ten opzichte van harde vloeren. We krijgen nieuwe inzichten en die inzichten leveren nieuwe producten op."