Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Conflicten zijn juist gezond

Managementadviseurs pleiten voor meer conflicten op de werkvloer. Concurrentie haalt het beste in personen en teams naar boven. "Het is tijd om werknemers aan de juiste ruzies te helpen."

Nu.nl verhaalt over managamentadviseurs Saj-nicole Joni en Damon Beyer die in Harvard Business Review de voordelen van ruzie op de werkvloer verdedigen.

Hersenen
Gevoelens van onrust en spanning zouden volgens de adviseurs met name van pas komen wanneer een bedrijf wil of moet veranderen. Dankzij de animositeit laait het gevoel van concurrentie onderling namelijk op wat de hersenactiviteit vergroot. Hierbij wordt juist dat deel van het brein gestimuleerd waar de creativiteit zich bevindt.

Meer conflicten
De onderzoekers pleiten daarom voor meer ruzie op de werkvloer. "Het is tijd om onder ogen te zien dat een conflict-vrij team niet altijd het belangrijkste is", zo luidt de conclusie die zij trekken. "Het is tijd om toe te geven dat concurrentie het beste in personen en teams naar boven haalt. Het is tijd om werknemers aan de juiste ruzies te helpen."

Hoera, een conflict
Joni en Beyer zijn niet de enigen die een lans breken voor ruzie op de werkvloer. Vorig jaar verscheen het boek 'Hoera, een conflict!' van Margreeth Kloppenburg en Jaco van Schoor. Ook zij zeggen dat managers conflicten moeten stimuleren om werknemers hun prestaties naar een hoger niveau te laten tillen.

Jan Marijnissen-syndroom
Volgens Kloppenburg en van der Schoor is ons typisch Nederlandse poldermodel debet aan het gebrek aan conflicten en aan het uitblijven van innovatie. "Veel managers lijden aan het Jan Marijnissen-syndroom. Afwijkende meningen worden in de kiem gesmoord waardoor creativiteit en inventiviteit verloren gaan. Innovatie blijft uit en het verloop onder personeel met een afwijkende mening neemt toe. Zij hebben het idee niet serieus genomen te worden, omdat er niet naar hen geluisterd wordt", zeggen Kloppenburg en van der Schoor.

Bedrijfsprestaties
De prestaties van bedrijven lijden hieronder, stellen de auteurs. Kloppenburg: "Als managers het bedrijfsresultaat écht willen verbeteren, dan moeten zij conflicten in het team juist stimuleren. Op deze manier wordt de dialoog op gang gebracht. Medewerkers hebben zo het idee dat ook hun mening telt. De verhoudingen binnen het team zijn dan ook meteen duidelijk. De ontplooiing, creativiteit en inventiviteit van de individuele teamleden krijgt een stimulans en het bedrijfsresultaat verbetert."

Conflictbeheersing
Het betekent natuurlijk niet dat u nu maar ongelimiteerd ruzie moet gaan zoeken op kantoor. En ook zijn er nog genoeg conflicten die u liever bezweert dan oprakelt. Maar wat is nou effectieve conflictbeheersing?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

1. Houdt uw doel in de gaten
2. Laat het conflict niet persoonlijk worden
3. Zorg voor goodwill als 'wisselgeld'
4. Leg afspraken vast
5. Wees bereid om een dreigement uit te voeren
6. Wees u bewust van uw eigen oogkleppen

Lees de uitgewerkte tips en voorbeelden in het artikel 'Zo vermijdt u conflicten'.