Iedereen wil graag de perfecte sollicitant voor zijn neus krijgen. Maar de meesten zijn tegenwoordig al blij als er iemand reageert op de vacature. 120 p&o'ers hopen op de gouden formule bij ‘succesvol werven'.
Mediaplaza in de Utrechtse Jaarbeurs, het lijkt alsof je de toekomst instapt. In de ufo-achtige welkomstzaal staat de koffie klaar voor alle aanwezige p&o'ers. En in de zalen zelf moeten de sprekers hun uiterste best doen om iedereen wakker te houden, want in die luxe zit- en ligstoelen is de verleiding om even in te dutten wel erg groot.
Zo vroeg in de ochtend kost het dan ook moeite om bij het levensverhaal van dagvoorzitter Maurice de Hond (die onderzoeker met maar één medewerker) mijn ogen open te houden. In geuren en kleuren vertelt hij over de ontwikkelingen die hij in zijn loopbaan heeft meegemaakt; de prikklok, het eerste beeldscherm op de afdeling en de komst van de tv. Moraal van zijn verhaal? Surf in het goede tempo mee op de ontwikkelingsgolven, anders verzuip je.
In een van de workshops vertellen dames van Robert Half over ‘inclusief werven', ofwel werven zonder vooroordelen. Behalve dat het verplicht is bij de wet, biedt het volgens hen ook nieuwe kansen. Want met woorden als startende, junior of jong en dynamisch, krijgt u niet alleen de Commissie Gelijke Behandeling op uw dak, maar beperkt u ook het aantal mensen dat reageert. Door in de vacature vooral een uitgebreide beschrijving te geven van de competenties en vaardigheden, krijgt u volgens de dames veel meer reacties. Wellicht vindt u op die manier iemand, die u normaal gesproken bij voorbaat al had afgeschreven.
Stephan van Slooten, Manager Communicatie bij Centraal Beheer, geeft in zijn workshop nog een tip. Werf anders. Recruitment is op dit moment voornamelijk gebaseerd op toeval. Hrm'ers moeten het kip en ei-verhaal doorbreken. Ga bijvoorbeeld nu al werven voor vacatures die wellicht in de nabije toekomst ontstaan, want op het moment dat u echt iemand nodig heeft, zijn mensen niet op zoek naar een nieuwe baan.
Wie nu nog denkt hier te lezen hoe u succesvol kunt werven komt net zo bedrogen uit als de bezoekers van dit event. Sprekers trappen vooral open deuren in en roepen om het hardst dat u uw huidige werknemers moet koesteren.
Congres Succesvol werven RM LIve1 H Waar Mediaplaza (Jaarbeurs) Wanneer 26 maart Organisator Elsevier Congressen Prijs 799