Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Chagrijnige werknemers komen er niet in

Wie wil er geen vrolijke werknemers? Maar overdrijven is ook een kunst. Werknemers bij een Japans bedrijf moeten dagelijks vóór hun werk een gezichtsscan maken. Kijken ze niet vrolijk genoeg, dan wordt hen de toegang geweigerd.

De gezichtsscan bij Keihin Electric Express Railway bepaalt aan de hand van onder andere oog- en mondbeweging en rimpels het lachpercentage. De 530 werknemers bij het Japanse spoorwegbedrijf moeten iedere dag opnieuw voor de camera staan om te beoordelen of ze voldoende lachen. Scoort iemand onvoldoende dan verschijnt er een advies op het scherm. Denk hierbij in de trend van 'u kijkt te serieus' of 'til uw mondhoeken op'.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beste lach
Daarnaast krijgen de medewerkers geregeld een printje van hun beste lach mee. De bedoeling is dat ze deze bij zich dragen, zodat ze weten hoe ze op hun best kijken. Het bedrijf hoopt met deze maatregel de klantvriendelijkheid te verbeteren: "We willen onze service verbeteren, zodat onze klanten ook lachen", aldus een woordvoerder van het bedrijf in de Mainichi Daily News.