Het is nog niet gedaan met de ingrijpende maatregelen in het bedrijfsleven. Verder snijden in de kosten is noodzakelijk, anders slagen de reorganisaties niet, zegt ruim driekwart van de Nederlandse cfo's.
Het afgelopen jaar noopte de crisis financieel directeuren tot forse ingrepen. Uit onderzoek van organisatieadviesbureau Hay Group en Martin Ward Anderson, onderdeel van Randstad en gericht op werving en selectie van financiële professionals, blijkt dat de genomen maatregelen vooral korte termijn verbeteringen hebben gebracht.
Volgens Herman Koning, directeur Business Solutions bij Hay Group, hebben veel bedrijven zich laten verleiden tot het doen van snelle kosteningrepen. "Soms te snel, waarbij niet alleen in het vet, maar ook in vitale onderdelen is gesneden. Op korte termijn verbetert dit weliswaar de cash flow, maar structurele omzet- en margeverbetering blijft uit. Hierdoor zijn nieuwe (kosten)maatregelen nodig."
Knauw voor motivatie
Het resultaat van de ingrepen leek in eerste instantie veelbelovend. Maar waar de winstcijfers verbeterden, steeg de omzet dus doorgaans niet mee. Verdere maatregelen staan nu op de agenda. En dat betekent nog meer snijden in de kosten en het verder stroomlijnen van organisaties en processen om structurele verbetering van de performance te waarborgen op de langere termijn.
Nu het eerste stof is neergedaald stellen de cfo's ook dat de motivatie van medewerkers en de kwaliteit van werken serieuze schade heeft opgelopen door de ingrepen. De financieel directeuren geven aan dat het verbeteren van de motivatie van werknemers nu hoog op de agenda staat. 80 procent geeft hieraan prioriteit. Ander punt van zorg is dat bedrijven veel talent zijn verloren.
Meer focus en slagvaardigheid
Wat de cfo's wel hebben bereikt? Meer focus en slagvaardigere bedrijven. Ruim de helft heeft het afgelopen jaar de strategie herzien en de aandacht weer meer gericht op de markt en de core business. Daarnaast hebben veel bedrijven de crisis aangegrepen om vereenvoudiging aan te brengen in de structuur van de organisatie. Samen met het terugbrengen van het personeelsbestand heeft dit bij meer dan de helft van de bedrijven geleid tot verhoging van de productiviteit en winstgevendheid per medewerker.
Volgens Koning moeten bedrijven zich in de komende periode van zeer beperkte economische groei niet uitsluitend laten leiden door hun absolute kostenniveau. "Beter is het te kijken naar de waarde die de onderliggende activiteiten genereren. Essentieel hiervoor is een heledere strategie in combinatie met goed leiderschap en teams die deze strategie kunnen omzetten in executie. Dit vormt het fundament voor duurzame verbetering en bedrijfscontinuïteit."
Sieto Engelmoer, directeur van Martin Ward Anderson Nederland, waarschuwt voor de kwetsbare positie van ondernemingen. "Dat cfo's de motivatie van hun medewerkers als prioriteit zien is veelzeggend. De arbeidsmarkt is nu in tegenstelling tot voorgaande recessies nog redelijk mobiel. Een slechte sfeer kan medewerkers echter doen besluiten te vertrekken. Dit in combinatie met een toch al verdund bestand aan talent maakt een organisatie extra kwetsbaar."
Lees meer:
- Loyaliteitscrisis bedreigt werkvloer
- Motiveer uw team in 10 stappen
-
Motivatie is geen doel, maar gevolg
- Businesstycoons: de crisis is voorbij
-
Cfo's vrezen voor financiële instabiliteit
- Reorganisatie nodig? Check eerst de basis
- Zomerschoonmaak? De beste tips verzameld
Ook interessant: "In plaats van reorganiseren"
Het laatste management nieuws op de deurmat? Neem MT magazine