Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Cash voor Repudo

Lucas Tieleman en Sander de Jonge hebben een miljoen dollar opgehaald bij een informal voor Repudo. Met hun locatiedienst prikken ze digitale bestandjes op een geografische plek vast.

 

Repudo is een van de vele aanbeiders van locatiegebonden diensten via een iPhone app. Maar het heeft wel een aardige niche te pakken: als iemand pakweg een digitale foto op Utrecht Centraal achterlaat, is die foto alleen op die exacte plek te downloaden of bekijken. Eenmaal gedownload is het digitale bestand voor anderen niet meer beschikbaar. Het zit in de mobiele telefoon van de vinder, totdat deze het op een nieuwe plek neerlegt. Met Repudo (dat staat voor 'Real Public Domain') kun je volgens Tieleman "in de echte wereld digitale verrassingen achterlaten."

Business model

Natuurlijk zijn locatiediensten voor consumenten hartstikke leuk, maar er moet ook geld worden verdiend. Repudo wil dit doen met gesponsorde acties: grote bedrijven die de locatiedienst voor marketing gebruiken. Eerder dit jaar was er een deal met Heineken, dat via online bureau LBI Repudo's inzette in de 'Heineken Trophy Hunt' en kon je het nummer 'Hold Your Fire' van Jacqueline Govaert gratis downloaden, mits je bij haar concert in Paradiso aanwezig was.

Groei

Tieleman (26) en De Jonge (25) gebruiken de miljoen dollar, in ruil krijgt de onbekend te blijven investeerder een minderheidsbelang,  als groeikapitaal voor hun locatiedienst. De startup heeft inmiddels tien mensen in dienst en is na lancering op de iPhone druk bezig met app's voor Android en Blackberry. Repudo moet flink gaan groeien, zowel in gebruikers – nu 10.000 – als in het aantal landen waar ze actief zijn. Momenteel is Repudo voornamelijk in Nederland actief. Het bedrijf wil met het nieuw verworven kapitaal ook mensen in het buitenland enthousiasmeren. Concrete doelen voor de toekomst wil Tieleman niet geven: "Het klinkt misschien een beetje wijverig, maar wij willen een mooi product neerzetten waar mensen enthousiast van worden."

Serial entrepreneurs

Het ondernemersduo heeft overigens al andere bedrijven opgezet. Zo trok het de aandacht met 94wines, een online wijnwinkel inclusief app, met een vernieuwend aanbod: na het ingeven van de smaakvoorkeuren kreeg de klant een fles wijn met slechts een nummer op het strak vormgegeven etiket. Makkelijk te onthouden, en ontdaan van alle mystiek rond chateaux en predikaten.  Met een omzet van 120.000 flessen draaide 94wines vorig jaar quitte.
 

Lucas Tieleman over Repudo


 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zie ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.