Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Businessboeken 2002

Nog nooit kwamen de internationale uitgevers met zoveel boeken over leiderschap. De nieuwe titels die zij presenteerden op de Frankfurter Buchmesse weerspiegelen de behoefte van managers en ondernemers aan zekerheid. Management Team maakte een keuze uit het aanbod voor 2002.

De gedachte dat het aanbod aan businessboeken tijdens de 53e Frankfurter Buchmesse een reactie zou zijn op de aanslagen in New York en Washington, is even verleidelijk als onjuist. Verleidelijk, omdat er zoveel nieuwe titels werden aangekondigd over leiders en leiderschap juist nu er met de Twin Towers zoveel zekerheden van het Vrije Westen onderuit zijn gegaan. Onjuist, omdat toen in oktober 's wereld grootste boekenbeurs werd gehouden de ramp nog amper een maand oud was, en het nu eenmaal wat langer duurt dan dat om een boek te schrijven en te drukken.

Ervan uitgaand dat de grote uitgeversconcerns enig benul hebben van wat er bij hun doelgroep leeft, moet er onder de vaste kopers van het businessboek al langer een gevoel van fundamentele onzekerheid hebben gesluimerd. Hadden managers en ondernemers een vastomlijnd idee waar het met de wereld naar toe ging, konden zij vertrouwen op bekende politieke en economische verhoudingen, dachten zij dat de klanten van morgen nog steeds de producten van vandaag zouden kopen – dán zouden zij schouderophalend voorbijgaan aan boeken die antwoord proberen te geven op de vraag wat je moet doen als de grondslagen wankelen. Nu zijn dat juist de uitgaven die de bestsellerlijsten bestormen.
Wat is de bron van de gevoelens van onzekerheid waar die boeken op inspelen? De wereldwijd tegenvallende economische ontwikkeling zal er zeker mee te maken hebben. Leek de 'Nieuwe Economie' een aantal jaren geleden nog een langdurige periode van inflatieloze groei teweeg te brengen, inmiddels weten we wel beter. Groei is er nauwelijks, inflatie des te meer. En tegelijk met de dotcoms die even aan de wetten van de staathuishoudkunde leken te kunnen ontsnappen, verloren ook de diensten en producten die zij leverden een stuk van hun glans. Steeds meer consumenten bedanken er feestelijk voor een figurantenrol te spelen in het toneelstuk dat mass customization heet en dat wordt geschreven met behulp van data mining en andere geavanceerde marktonderzoektechnieken. De kunst van de branding is nog niet geperfectioneerd, of een nieuwe generatie wereldburgers verenigt zich onder een vlag waarop met grote letters 'No Logo' staat.

Dan is het geen wonder dat steeds meer ondernemers en managers aan vertwijfeling ten prooi vallen en worden teruggeworpen op de aloude vraag: 'Met welk product voor welke klanten, op welke manier geproduceerd, kan ik mijn geld verdienen?' In een omgeving die in politiek, sociaal, cultureel en economisch opzicht stabiel is, valt daar met enige creativiteit wel een antwoord op te verzinnen. Als de internationale verhoudingen en zelfs de binnenlandse veiligheid niet meer vanzelfsprekend zijn, wordt dat ineens een heksentoer. Geen wonder dus dat hele en halve goeroes weer goede zaken doen, dat de helden van de vorige oorlog weer een luisterend oor vinden en dat de profeten weer hun visie kwijt kunnen. De uitgevers van het businessboek doen er hun voordeel mee.


Leiderschap

Als er één boek over leiderschap is dat in 2002 furore gaat maken, dan is het Coveys On leadership. Auteur Stephen R. Covey is een autoriteit op dit gebied die internationaal erkenning geniet. Hij dankt zijn faam aan eerdere bestsellers als First things first en The 7 habits of highly effective people. Volgens uitgever Simon & Schuster zal zijn nieuwe boek de manier waarop wij over leiderschap denken fundamenteel veranderen: 'De ontwikkelingen in leiderschap hebben geen gelijke tred gehouden met de veranderingen in de wereld om ons heen. Covey helpt ons een inhaalslag te maken door vier nieuwe rollen voor leiders te introduceren – modelling, pathfinding, aligning en empowering – en door te laten zien hoe die rollen een totaal andere wending kunnen geven aan onze organisaties'. Covey bepleit een sfeer te creëren van openheid en respect. 'Alleen zo kun je getalenteerde medewerkers behouden en blijven inspireren, en op elk niveau van de onderneming leiderschap ontwikkelen'.

Behalve voor de nieuwe Covey zal er ook veel belangstelling zijn voor The leadership secrets of Colin Powell. De huidige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken – die ten tijde van de Golfoorlog voorzitter was van de Joint Chiefs of Staff – liet zijn levensverhaal te boek stellen door Owen Harari. De managementprofessor bespreekt Powells opvattingen over leiderschap, onderhandelen, zelfkennis en wat dies meer zij. Hij plaatst die tegen de achtergrond van de klassiek Amerikaanse ontwikkelingsgang die Powell doormaakte, van arme immigrantenzoon in Harlem tot gevierd politicus.
De introductie van Leading quietly zal met minder fanfare gepaard gaan, maar wie belang stelt in een tegendraads verhaal mag zich het boek van Harvard-hoogleraar Badaracco niet laten ontgaan. Hij wil niets afdoen aan de verdiensten van mensen als Powell, maar hun grote daden zijn volgens hem niet wat de wereld draaiend houdt. Doorslaggevender acht hij de miljoenen kleine maar toch invloedrijke beslissingen die gewone burgers van dag tot dag nemen. 'Stille leiders' noemt hij zijn helden: de mensen op de achtergrond die 'gewoon' iedere keer als zij een keus hebben proberen datgene te doen wat het beste is voor hun organisaties, hun collega's en hun familie.

Stephen R. Covey, On leadership
Simon & Schuster, Londen
Import: Van Ditmar, Amsterdam
ISBN 0-7432-0682-7 / £ 16,99
Verschijnt najaar 2001

Oren Harari, The leadership secrets of Colin Powell
McGraw-Hill, New York
ISBN 0-07-138859-1 / $ 25,95
Verschijnt februari 2002

Joseph L. Badaracco, jr., Leading quietly
Harvard Business School Press, Boston
Distributie: McGraw-Hill, VK
ISBN 1-57851-487-8 / $ 25,95
Verschijnt februari 2002

Andere interessante titels over dit thema:
Ronald A. Heifetz & Marty Linsky, Leadership on the line
Harvard Business School Press, Boston
Distributie: McGraw-Hill, VK
ISBN 1-57851-437-1 / $ 25,95
Verschijnt mei 2002

Frances Hesselbein, Journey to leadership
Wiley, New York
ISBN 0-7879-5361-X / $ 24,95
Verschijnt april 2002

Frances Hesselbein & Rob Johnston, On leading change
Jossey-Bass, New York
ISBN 0-7879-6070-5 / $ 18,-
Verschijnt maart 2002

David Dotlich & Peter C. Cairo, Unnatural leadership. Going against intuition and experience to develop ten new leadership instincts
Jossey-Bass, New York
ISBN 0-7879-5618-X / $ 25,95
Verschijnt maart 2002

Peter J. Reed, Extraordinary leadership
Kogan Page, Londen
ISBN 0-7494-3512-7 / 14,08
Verschijnt najaar 2001

Daniel Goleman, Primal leadership. Realizing the power of emotional intelligence
Harvard Business School Press, Boston
Distributie: McGraw-Hill, VK
ISBN 1-57851-486-X / $ 25,95
Verschijnt maart 2002

Annabelle Gawer, Platform for leadership
Harvard Business School Press, Boston
Distributie: McGraw-Hill, VK
ISBN 1-57851-514-9 / $ 29,95
Verschijnt mei 2002


Visies

Er zijn meer boeken die tegenwicht proberen te bieden aan de onzekerheid die sinds de shake out van de Nieuwe Economie heerst onder managers en ondernemers. Er komt ook een hoge golf aan van meer visionaire verhalen die de lezer willen helpen allerlei ontwikkelingen te duiden en in een langetermijnperspectief te plaatsen.
Diane Coyle, economisch redacteur van het Britse dagblad The Independent, betoont zich een onverbeterlijke optimist in haar Paradoxes of prosperity. Kapitalisme en globalisering, houdt zij tegen de stroom in staande, zijn de enige manier om de mensheid te verzekeren van welvaart en welzijn. Zowel in de grote steden in het hooggeïndustrialiseerde Westen als in de Derde Wereld. De informatietechnologie maakt het mogelijk een nieuwe balans te bereiken tussen de vrije markt en gelijkheid van kansen. Het bureaucratisch-industrieel complex dat nu nog de dienst uitmaakt, moet wijken voor een 'nieuw kapitalisme' waar iedereen de vruchten van zal plukken. De politieke en economische ontwikkelingen van de afgelopen maanden maken het verhaal van Coyle alleen maar provocerender. Het zal van de kracht van haar redenering afhangen of Paradoxes of prosperity een zeepbel blijkt te zijn of de dageraad van een nieuw tijdperk.

Diane Coyle, Paradoxes of prosperity
Texere, Londen
ISBN 1-58799-082-2 / 11,26
Verschijnt najaar 2001

Andere interessante titels over dit thema:
Maurice Saatchi, The science of politics
Orion, Londen
Informatie: Consul Books, Blaricum
ISBN 0-297-60768-5 / 6,25
Verschijnt maart 2002

Tim Sanders, Love is the killer app. How to win business and influence friends
Crown, New York
ISBN 0-609-60922-X / $ 21,-
Verschijnt februari 2002

Kenneth Cloke & Joan Goldsmith, The end of management and the rise of organizational democracy A call to action for leaders, managers and employees
Wiley, Chichester (West Sussex)
ISBN 0-787-95912-X / 31,80
Verschijnt februari 2002

Frances Cairncross, The company of the future. Meeting the management challenges of the communications revolution
Harvard Business School Press, Boston
Distributie: McGraw-Hill, VK
ISBN 1-57851-657-9 / $ 27,50
Verschijnt februari 2002


Elementaire deeltjes

Zoeken de auteurs van de visie-boeken het bij voorkeur in de wijde blik en het grote gebaar, er is een ander slag schrijvers dat juist houvast zoekt bij kennis en inzichten die hun waarde reeds bewezen hebben. Beide invalshoeken kunnen elkaar in de praktijk natuurlijk prima aanvullen.
De doorgewinterde managementauteur Stuart Crainer maakte voor uitgeverij Capstone twee elementaire deeltjes die bij uitstek het ideaal van 'Kennis is macht' belichamen. Zonder valse bescheidenheid heet het een The ultimate business library en het andere The ultimate business guru book. Het eerste biedt een handzaam overzicht van de inhoud van de vijfenzeventig invloedrijkste managementboeken, het tweede vat het gedachtegoed samen met vijftig bekende en minder bekende managementdenkers. Crainers staat van dienst garandeert dat het resultaat meer wordt dan een kritiekloze opsomming van weetjes. Het minste wat we van hem mogen verwachten, is dat hij allerlei verspreide ideeën samenbrengt in een synthese die het schijnbaar vertrouwde in een nieuw licht plaatst.

Stuart Crainer, The ultimate business guru book
Capstone, Oxford
ISBN 1-841-12075-8 / 9,38
Verschijnt oktober 2002

Stuart Crainer, The ultimate business library
Capstone, Oxford
ISBN 1-841-12059-6 / 9,38
Verschijnt oktober 2002

Andere interessante titels over dit thema:
Joan Magretta, What management is and why it's everyone's business
The Free Press, New York
ISBN 0-7432-0318-6 / $ 28,-
Verschijnt maart 2002

Peter Cohan e.a. (eds.), The Capstone encyclopedia to business
Capstone, Oxford
ISBN 1-841-12053-7 / 10,-
Verschijnt oktober 2002

The Economist, Globalisation. Reasons, effects and challenges
Profile, Londen
ISBN 1-861-97348-9 / 12,52
Verschijnt februari 2002


Mensen…

Behalve leiderschap, visie en kennis kunnen ook rolmodellen houvast bieden in onzekere tijden. De managementliteratuur is rijk aan meer of minder kritische portretten van grote roergangers die een aansprekende onderneming hebben opgericht of die hun bedrijf door zware stormen hebben weten te loodsen.
Dit jaar leende bijvoorbeeld schrijver Peter Knobler zijn pen aan Sumner Redstone. De bestuursvoorzitter van Viacom – dat onder meer Paramount Pictures en MTV omvat – onthult in A passion to win hoe hij de top wist te bereiken van een van de grootste mediaconcerns ter wereld en zo de rijkste man werd in de entertainment-industrie. Vorig jaar riepen zeshonderd corporate executives hem uit tot 'De meest inspirerende ceo'. Een niet minder aansprekende naam in dit verband is die van John Chambers, de hoogste baas van Cisco Systems. John Waters analyseerde voor John Chambers and the Cisco way de recente geschiedenis van het bedrijf dat in elke ranglijst bij de absolute top hoort, en hield tientallen diepte-interviews om greep te krijgen op de psychologie van de man die het tot die grote hoogte wist op te stuwen.

Sumner Redstone with Peter Knobler, A passion to win
Simon & Schuster, Londen
Import: Van Ditmar, Amsterdam
ISBN 0-684-86224-7 / 14,08
Verschijnt najaar 2001

John Waters, John Chambers and the Cisco way
Wiley, Chichester (West Sussex)
ISBN 0-471-00833-9 / 32,90
Verschijnt maart 2002

Andere interessante titels over dit thema:
Michael T. Kaufman, Soros. The life and times of a messianic billionaire
Knopf, New York
Import: Van Ditmar, Amsterdam
ISBN 0-375-40585-2 / $ 27,50
Verschijnt februari 2002

Andrew S. Grove, Swimming across. A memoir
Warner Books, New York
Import: Van Ditmar, Amsterdam
ISBN 0-446-52859-5 / $ 26,95
Verschijnt najaar 2001

John E. Flaherty, Peter Drucker: Shaping the managerial mind
Jossey-Bass, New York
ISBN 0-7879-6066-7 / $ 18,-
Verschijnt februari 2002


…en hun bedrijven

Als al die grote mannen en vrouwen geen bedrijven hadden gehad om hun ondernemingslust op bot te vieren, dan had het wel eens slecht met hen kunnen aflopen. Het is dan ook niet meer dan rechtvaardig dat er behalve van beroemde ondernemers ook geregeld portretten van hun ondernemingen verschijnen.
Piloting Palm is er zo een, over de organisatie waar de eerste handheld pc het levenslicht aanschouwde. Het is het relaas van een van de meest succesvolle startups ooit, met veel wetenswaardigs over de moeite die oprichters Jeff Hawkins en Donna Dubinsky hadden om aan startkapitaal te komen en over de strijd die zij met Microsoft moesten leveren toen hun geesteskind eenmaal van de grond dreigde te komen. Piloting Palm is een typisch inside verhaal, geschreven als het is door Andrea Butter (verantwoordelijk voor de introductie van elk nieuw Palm-product sinds 1996) en technisch schrijver David Pogue (die eerder een populaire handleiding voor de organizer publiceerde).
Daarentegen is Karen Angel die een studie maakte van internetpionier Yahoo! een typische buitenstaander. Zij is juist niet verbonden aan het bedrijf waarvan zij de succesformule probeert te achterhalen. Dat maakt haar Inside Yahoo! tot een nuchterder en daardoor potentieel waardevoller boek dan Piloting Palm.

Andrea Butter & David Pogue, Piloting Palm. The exclusive inside story of how two stubborn entrepreneurs and their tiny team created the billion dollar Palm Pilot industry
Wiley, Chichester (West Sussex)
ISBN 0-471-08965-6 / 27,95
Verschijnt maart 2002

Karen Angel, Inside Yahoo! Lessons from the masters of brand, growth and innovation
Wiley, New York
ISBN 0-471-00793-5 / $ 27,95
Verschijnt maart 2002

Andere interessante titels over dit thema:
Florence M. Stone, The oracle of Oracle. The story of ceo Larry Ellison and the strategies behind his company's phenomenal success
Amacom, New York
ISBN 0-8144-0639-4 / $ 24,95
Verschijnt januari 2002

Dave Ulrich e.a., The GE work-out. How to implement GE's revolutionary method for busting bureaucracy and attacking organizational problems – fast!
McGraw-Hill, New York
ISBN 0-07-138416-2 / Ca. $ 29,95
Verschijnt april 2002

Christopher Byron, Martha Inc. The incredible story of Martha Stewart living Omnimedia
Wiley, New York
ISBN 0-471-12300-5 / $ 27,95
Verschijnt maart 2002


Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aziatische dromen

Naarmate het thuis slechter gaat met de economie, wordt het aanlokkelijker om te dromen van ongekende mogelijkheden die in verre streken nog op ontginning wachten. Een wel heel hardnekkige droom in de geschiedenis van het Westerse ondernemerschap is de gedachte dat er in het onmetelijke en bevolkingsrijke China grote winsten te maken zijn. Al op het eind van de achttiende eeuw verlekkerden de Amerikaanse handelaren zich bij het idee dat zij 'oil for the lamps of China' zouden mogen leveren. Een flesje per jaar is niks, maar een flesje per jaar per Chinees is een fortuin.
Tot nu toe is echter bijna iedere ondernemer die probeerde aan die kant van de wereld iets op poten te zetten, van een koude kermis thuisgekomen. Joe Studwell, redacteur van de China Economic Quarterly en voormalig bureauchef van The Economist in China, laat in het provocerende The China dream zien hoe en waarom steeds nieuwe generaties politici en zakenlieden worden teleurgesteld in hun hoop snel rijkdom te vergaren.
Dan lijken de economische perspectieven van India realistischer. De grootste democratie ter wereld staat momenteel volop in de belangstelling als Amerika's meest precaire bondgenoot in Midden-Azië. Arun Maira, die leiding geeft aan de Indiase activiteiten van de Boston Consulting Group, schreef met Shaping the future of India een buitengewoon goedgeïnformeerd boek over een snel groeiende economie die gebukt gaat onder een rammelende infrastructuur en een kolossale bureaucratie.

Joe Studwell, The China dream. The elusive quest for the last great untapped market on earth
Profile, Londen
ISBN 1-861-97370-5 / 10,63
verschijnt januari 2002

Arun Maira, Shaping the future of India. A new form of leadership for the business community
Wiley, New York
ISBN 0-471-47919-5 / $ 29,95
Verschijnt maart 2002

Andere interessante titels over dit thema:
Supachai Panitchpakdi & Mark Clifford, China and the WTO. How China's entry is going to affect you and the future of global trade
Wiley Asia, Singapore
ISBN 0-470-82061-6 / $ 21,95
Verschijnt januari 2002

Gurcharan Das, India unbound. From independence to the global information age
Profile, Londen
ISBN 1-861-97445-0 / 8,13

Verschijnt april 2002