Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Business & strategy – Klaar voor morgen

‘Wildebrassen' worden geweerd en de premiewinsten teruggestort. Met een – voor assurantiebegrippen – revolutionair model bestormt Inshared de schadeverzekeringsmarkt. Het geheim: een ultradunne organisatie en alles via internet.

‘Inshared. We all benefit.' De spotjes waren te zien op tv en te horen op de radio. Met veel medialawaai meldde Inshared zich op de radar van de consument. Een splinternieuwe naam op het gebied van de schadeverzekeringen. Een nieuwe naam met een nieuw bedrijfsmodel. Het zijn de veranderingsdrang van twee ondernemers, veel marktonderzoek en de steun van een financiële grootaandeelhouder die wel trek had in avontuur, die aan het model ten grondslag liggen. Felix Tenniglo en Herberth Samsom zijn ervaren ex-managers uit respectievelijk de verzekerings- (Centraal Beheer en FBTO) en reclamewereld (onder andere DDB). Ze zagen kansen voor innovatie in de bepaald niet om vernieuwing bekend staande verzekeringswereld. Verzekeren kan goedkoper als de klanten bewuster omgaan met de risico's die ze lopen, zodat hun schade beperkt blijft. Sterker: als ze worden beloond voor veilig gedrag. Dat was het belangrijkste uitgangspunt.

Vliegende start

Veel onderzoek kwam er vervolgens aan te pas om het productaanbod en de communicatie met de klant toe te snijden op de eisen van de tijd. Daarbij besloten Tenniglo en Samsom om hun ideeën niet in een volledig eigen onderneming onder te brengen. Ze stapten naar Achmea, Tenniglo's voormalige werkgever. Het financiële conglomeraat uit Zeist nam een meerderheidsbelang en zorgde voor voldoende kapitaal zodat de Inshared een vliegende start kon maken. Inclusief radio- en tv-spotjes.

Terugbetaling van een deel van de premie is het meest in het oog springende aspect. Van het ingelegde premiebedrag gaat 20 procent naar de bedrijfsvoering, de rest wordt gereserveerd voor schades. Als de totale schade-uitkeringen onder de inleg blijven, gaat het overblijvende deel terug naar de klanten. "Uitgaand van berekeningen over de afgelopen jaren denken we dat we gemiddeld 65 procent nodig hebben voor de uitkeringen", zegt Tenniglo. "Dan zou er dus altijd wat over moeten blijven om terug te geven."

Op hun persoonlijke pagina op internet kunnen de klanten precies nagaan hoe de vlag er voor staat. Per kwartaal is te zien hoeveel schade moest worden uitgekeerd en welk bedrag resteert. De klanten kunnen ‘beloningspunten' verdienen als ze schadevrij blijven of preventiemaatregelen nemen. Hoe meer punten, hoe hoger het aandeel in het restbedrag.

Preventie speelt een hoofdrol. Met maatregelen zoals een alarmsysteem of rookmelders in huis en parkeersensoren op de auto, kunnen de beloningspunten worden verdiend. Op de website van Inshared staan veel preventietips. Er zijn interviews afgenomen met ex-inbrekers, die vertellen wat huiseigenaren moeten doen om het ze wel of niet ‘makkelijk te maken'. Tegelijk wil Inshared een verzekeraar zijn voor ‘schadebewuste' klanten, mensen met veilig gedrag. Nieuwe klanten worden gescreend en iemand met een slechte verzekeringshistorie wordt geweerd. Deze bepaling, die expliciet wordt gecommuniceerd, geeft de andere klanten het gevoel dat het verlagen van de premie een gezamenlijke inspanning is.

Ultradunne organisatie

Het model staat of valt met een goedkope organisatie. De bedrijfsvoering van Inshared moet worden betaald uit niet meer dan 20 procent van de ingelegde premies. "Gemiddeld ligt dat in de markt op 25 tot 40 procent", aldus Tenniglo. Inshared is opgetuigd met een ultra ‘dunne' organisatie, gevestigd in een sober pand boven een motorhandel in Hoevelaken. "We hebben hier een kleine bezetting van zeer kundige specialisten", zegt Tenniglo. "Daarbuiten werken we met partners." Voor onder meer incasso, schadeherstel en de aanmaak van de polissen worden externe bedrijven ingezet.

Opvallend is ook het gebruik van internet. Klanten kunnen zich verzekeren via het web en schadeformulieren kunnen online worden ingevuld. Polissen kunnen met een klik worden aangepast. Verzekeren gaat het internetbankieren achterna, aldus Tenniglo. "Eenvoudige schadepolissen worden steeds meer via internet aangeschaft. Er zijn twee momenten dat klanten veel waarde hechten aan persoonlijk contact: bij schade en als ze ontevreden zijn over de dienstverlening. Dat moeten wij opvangen met de helpdesk. Verder kan alles online worden geregeld."

Vergeleken met veel sectorgenoten zijn openheid over de premieterugbetalingen en uitgebreide webvoorlichting opvallende kenmerken. Tenniglo en Samsom hebben transparantie en klantvriendelijkheid vanaf de start van hun organisatie voor ogen gehad. Zo kunnen de klanten hun polissen bij Inshared per dag opzeggen. Tenniglo: "Dat houdt ons scherp."

De kosten laag houden is de cruciale opgave voor Inshared. Uit de 20 procent die voor de organisatie is gereserveerd, moeten niet alleen de werknemers en partners worden betaald. Ook de winstmarge komt uit dit aandeel. Hoe efficiënter de organisatie kan worden ingericht, hoe meer winst overblijft.

Verdienmodel 2.0

– Schadeverzekeraar Inshared richt zich op klanten met veilig gedrag die beloningspunten kunnen verdienen met preventiemaatregelen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

– Met een netwerkorganisatie en veel gebruik van internet wordt gezorgd dat klanten een deel van hun premie terug kunnen verwachten.

Sommige leiders floreren in chaos: deze 4 eigenschappen maken het verschil

Waarom kunnen sommige leiders goed omgaan met complexe situaties? Psycholoog Danny Mullenders geeft het antwoord in een nieuw boek en biedt praktische handvatten. 'Je wilt niet weten hoeveel leidinggevenden ik tegenkom die zich volledig onbewust zijn van hun eigen persoon.'

kunst van niet kiezen leiders
Foto: Getty Images

Navigeren in een wereld vol paradoxen voelt voor de ene leider als een onmogelijke spagaat. Als een gedwongen keuze tussen twee uitersten. Andere leiders zien die schijnbare tegenstrijdigheden als een kans om effectief en soepel leiding te geven.

Waarom lukt het de een wel om hiermee vlotjes om te gaan en de ander niet? Danny Mullenders heeft om die vraag te beantwoorden meer dan duizend assessmentresultaten van leidinggevenden doorgeploegd. Bovendien kan hij putten uit bijna 25 jaar ervaring als coach, arbeids- en organisatiepsycholoog.

Leiders die soepel navigeren door onduidelijke, ambigue en complexe situaties scoren sterk op vier eigenschappen: zelfinzicht, evenwicht, ruimdenkendheid en empathie. Daarmee maken ze het verschil. Deze eigenschappen komen uitgebreid aan bod in het net verschenen boek De kunst van niet kiezen van Mullenders.

Of/of-denken

Wie deze eigenschappen goed heeft ontwikkeld, ziet zulke spanningsvelden niet als een obstakel. Deze leiders voelen zich evenmin gedwongen om te kiezen ‘omdat ze inzien dat binnen paradoxen tegengestelde krachten altijd twee kanten van dezelfde medaille zijn. Onlosmakelijk verbonden dus’, bereidt Mullenders zijn lezers voor.

Paradoxen zijn ook geen echte tegenstellingen, maar en/en-vraagstukken. Die samenhang biedt leiders ‘meer mogelijkheden, bewegingsruimte en de kans tot verbinden van perspectieven’. Toch ziet hij bij leiders die ermee worstelen vaak de verkeerde reactie: ze vereenvoudigen de problematiek of ze gaan of/of-denken.

Hij begrijpt dat wel. Als ze er een absolute tegenstelling van maken, worden complexe vraagstukken behapbaar en beheersbaar. Leiders kiezen voor één strategie en focussen daarop. Maar het is ‘een illusie’ om te denken dat je daadwerkelijk voor één richting kunt kiezen’.

Luister ook: Stop met kiezen tussen A of B in je bedrijf

Bewegen tussen paradoxen

Daarmee wordt de onderliggende paradox eigenlijk ontkend, wat andere zienswijzen uitsluit en waarmee een ‘voor- of tegensfeer’ in organisaties wordt gecreëerd. Polarisatie is er al genoeg in deze wereld. Hoogste tijd dat leiders ophouden met ‘paradoxen als iets vervelends te zien’.

Ze moeten veel meer gaan bewegen tussen de mogelijkheden die zo’n paradox biedt. De kunst is juist: niet kiezen. Het gaat bijvoorbeeld niet over sturen of loslaten, over korte- of langetermijnfocus. Beide zijn waardevol, ze kunnen naast elkaar bestaan en elkaar aanvullen.

Alleen zijn er maar weinig leiders die dat ‘bewegen tussen twee uitersten in de vingers hebben’. Daarom focust Mullenders in zijn boek op de vier eigenschappen die ze kunnen helpen met het navigeren tussen paradoxen. Hij legt uit wat die inhouden en geeft de nodige handreikingen om ze te versterken.

#1 Meer zelfkennis maakt flexibeler

Schijnbare tegenstrijdigheden vragen bij uitstek om zelfkennis. Wie die beter ontwikkelt, wordt flexibeler in complexe situaties. Zelfkennis helpt ook om de balans te vinden tussen bekende leiderschapsparadoxen zoals sturen en loslaten en authentiek zijn en professioneel blijven.

Als Mullenders klachten hoort over leiders, dan staat een gebrek aan zelfinzicht met stip op één. En dat gebrek wordt ook telkens opnieuw bevestigd in zijn praktijk. ‘Je wilt niet weten hoeveel leidinggevenden ik tegenkom die zich volledig onbewust zijn van hun eigen persoon en daarmee van hun verstrekkende gevolgen op anderen.’

Nu wordt er veel gefilosofeerd over wat het allesomvattende ware zelf is, maar Mullenders is al blij als ‘je alles leert kennen wat bij jou hoort’ en ‘bij tijd en wijle reflecteert op jezelf’. Zelfkennis is de bepalende factor om contacten met mensen soepel te laten verlopen, is zijn overtuiging.

‘Vanuit zelfkennis snap je welke knoppen je bij jezelf kunt indrukken en welke de ander bij jou kan indrukken.’ Leiders reageren daardoor ook veel minder op instinct, emoties, kortetermijndenken en hun eigen, beperkte referentiekader.

Lees ook: Succesvolle leiders kennen eerst zichzelf, dan hun team

#2 Evenwicht is meer dan kalmte bewaren

Van leidinggevenden wordt op de werkvloer voorspelbaar en consistent reageren verwacht, geen impulsieve reacties of emotionele uitbarstingen. Evenwicht is echter meer dan de kalmte bewaren.

Het is volgens Mullenders de kunst om ‘stevig op de grond te staan, terwijl je de druk van de omgeving en de complexiteit van je werk absorbeert zonder eronder te bezwijken’.

Je moet de balans vinden tussen controle houden en loslaten. Leidinggevenden dit dat lukt, creëren een stabielere werkomgeving. Ze gaan gemakkelijker om met tegengestelde prioriteiten, zoals snelheid versus zorgvuldigheid en empathie versus zakelijkheid.

Evenwichtige leiders vermijden geen emoties, maar omarmen ze. Ze weten wat hun triggers zijn. Ze (h)erkennen die signalen en reguleren ze voordat ze erdoor uit balans worden gebracht.

Begin met wat milder te worden, geeft Mullenders mee als tip. ‘Zelfacceptatie helpt bij het verminderen van de innerlijke kritiek en maakt het makkelijker om met tegenslagen om te gaan.’ Oefen ook meer geduld. Neem de tijd en de ruimte om na te denken voordat er wordt gehandeld.

#3 Grenzen verleggen met ruimer denken

Ruimdenkende leiders stappen buiten hun vertrouwde denkkaders. Ze staan open voor verandering, zijn flexibel en bekijken complexe situaties vanuit verschillende invalshoeken. Zo kan met een ‘frisse blik’ op schijnbare tegenstrijdigheden worden gereageerd.

Mullenders beseft dat het makkelijk is voor leidinggevenden om terug te vallen op ‘oude denkpatronen en vertrouwde antwoorden’. Vooral als er druk staat op het snel nemen van beslissingen. Maar dat is niet langer genoeg, geeft hij aan. Leidinggevenden die vanuit één waarheid, perspectief of realiteit denken, ontwikkelen een tunnelvisie.

Leiders die wél grenzen willen verleggen, ontwikkelen juist eigenschappen zoals ‘gezond kunnen twijfelen, willen en kunnen leren’. Ze schakelen tussen verschillende perspectieven en zien het grotere plaatje. Daarmee creëren ze een omgeving waarin teamleden zich vrij voelen om hun ideeën te delen, te experimenteren, nieuwsgierig en creatief te zijn.

Er zijn heel wat manieren waarmee leiders hun comfortzone kunnen verlaten. Zoek tegenpolen op en wees nieuwsgierig naar het perspectief van die mensen. Stap in andermans schoenen, bijvoorbeeld van een medewerker of directielid. Waar komen hun standpunten vandaan? En zijn die ook gerechtvaardigd?

‘Ruimdenkendheid is een mindset, geen talent. Het gaat erom je eigen overtuigingen uit te dagen, met als resultaat dat je als leider sterker, meer empathisch en strategischer wordt’, belooft Mullenders.

Lees ook: Nieuwsgierigheid is een superkracht voor leiders

# 4 De valkuilen van empathie

Empathie lijkt zo vanzelfsprekend voor leiders, zij zouden toch op zijn minst de kwaliteit moeten hebben om zich in de ander te verplaatsen. ‘De realiteit is doorgaans anders’, is de ervaring van Mullenders.

Maar empathie is vandaag van cruciaal belang. Al was het maar omdat paradoxale situaties vaak niet opgelost kunnen worden door alleen rationele afwegingen te maken. Het vraagt ‘een diep inzicht in wat er speelt bij de mensen om je heen’.

Dat betekent oprecht nieuwsgierig zijn naar de ander, actief en aandachtig luisteren zonder oordelen en de context begrijpen waarin iemand zich bevindt. Vat samen wat mensen zeggen, leer door te vragen zonder het gesprek over te nemen of met oplossingen te komen.

Lees ook: Hoe empathisch ben je zelf? Doe de test

Een flinke valkuil voor leiders is dat ze snel denken te weten hoe het met de ander gaat, wat die m/v denkt en motiveert. ‘We trekken conclusies op basis van eerste indrukken en gaan dan over tot de orde van de dag.’

Emotionele uitputting

Het omgekeerde merkt Mullenders ook op: leiders die veel te sterk focussen op de behoeftes en emoties van anderen. Dat kan leiden tot overmatige betrokkenheid, emotionele uitputting en het vermijden van moeilijke beslissingen.

‘Echte empathie betekent iemand steunen zonder zijn of haar verantwoordelijkheid weg te nemen. Help anderen om zelf hun uitdagingen aan te gaan’, raadt hij aan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het is niet eenvoudig om de balans te vinden tussen het erkennen van de emotionele behoeften van mensen en het grotere zakelijke belang. Maar het is de psycholoog opgevallen dat ‘medewerkers er bijna altijd begrip voor kunnen opbrengen dat jij hen als leidinggevende steunt, maar dat je ook met beide benen in de werkelijkheid staat als het gaat om noodzakelijke veranderingen of lastige keuzes’, schrijft hij bemoedigend.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voor leiders die willen werken aan deze vier eigenschappen heeft Mullenders tot slot goed nieuws. De impact van hun inspanningen is snel te merken. ‘Ik heb in organisaties al mogen zien dat een kleine verandering van individueel perspectief een positieve kettingreactie veroorzaakte.’

de kunst van niet kiezen danny mullenders

In De kunst van niet kiezen reikt organisatiepsycholoog Danny Mullenders vier persoonskenmerken aan om effectief met complexe of tegenstrijdige situaties om te gaan: zelfinzicht, evenwicht, ruimdenkendheid en empathie. De opmerkelijke inzichten en praktijkverhalen geven een boeiende inkijk in de psychologie van leiderschapsparadoxen van nu. Bestel het boek via managementboek.nl.