Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Business & strategy – Klaar voor morgen

‘Wildebrassen' worden geweerd en de premiewinsten teruggestort. Met een – voor assurantiebegrippen – revolutionair model bestormt Inshared de schadeverzekeringsmarkt. Het geheim: een ultradunne organisatie en alles via internet.

‘Inshared. We all benefit.' De spotjes waren te zien op tv en te horen op de radio. Met veel medialawaai meldde Inshared zich op de radar van de consument. Een splinternieuwe naam op het gebied van de schadeverzekeringen. Een nieuwe naam met een nieuw bedrijfsmodel. Het zijn de veranderingsdrang van twee ondernemers, veel marktonderzoek en de steun van een financiële grootaandeelhouder die wel trek had in avontuur, die aan het model ten grondslag liggen. Felix Tenniglo en Herberth Samsom zijn ervaren ex-managers uit respectievelijk de verzekerings- (Centraal Beheer en FBTO) en reclamewereld (onder andere DDB). Ze zagen kansen voor innovatie in de bepaald niet om vernieuwing bekend staande verzekeringswereld. Verzekeren kan goedkoper als de klanten bewuster omgaan met de risico's die ze lopen, zodat hun schade beperkt blijft. Sterker: als ze worden beloond voor veilig gedrag. Dat was het belangrijkste uitgangspunt.

Vliegende start

Veel onderzoek kwam er vervolgens aan te pas om het productaanbod en de communicatie met de klant toe te snijden op de eisen van de tijd. Daarbij besloten Tenniglo en Samsom om hun ideeën niet in een volledig eigen onderneming onder te brengen. Ze stapten naar Achmea, Tenniglo's voormalige werkgever. Het financiële conglomeraat uit Zeist nam een meerderheidsbelang en zorgde voor voldoende kapitaal zodat de Inshared een vliegende start kon maken. Inclusief radio- en tv-spotjes.

Terugbetaling van een deel van de premie is het meest in het oog springende aspect. Van het ingelegde premiebedrag gaat 20 procent naar de bedrijfsvoering, de rest wordt gereserveerd voor schades. Als de totale schade-uitkeringen onder de inleg blijven, gaat het overblijvende deel terug naar de klanten. "Uitgaand van berekeningen over de afgelopen jaren denken we dat we gemiddeld 65 procent nodig hebben voor de uitkeringen", zegt Tenniglo. "Dan zou er dus altijd wat over moeten blijven om terug te geven."

Op hun persoonlijke pagina op internet kunnen de klanten precies nagaan hoe de vlag er voor staat. Per kwartaal is te zien hoeveel schade moest worden uitgekeerd en welk bedrag resteert. De klanten kunnen ‘beloningspunten' verdienen als ze schadevrij blijven of preventiemaatregelen nemen. Hoe meer punten, hoe hoger het aandeel in het restbedrag.

Preventie speelt een hoofdrol. Met maatregelen zoals een alarmsysteem of rookmelders in huis en parkeersensoren op de auto, kunnen de beloningspunten worden verdiend. Op de website van Inshared staan veel preventietips. Er zijn interviews afgenomen met ex-inbrekers, die vertellen wat huiseigenaren moeten doen om het ze wel of niet ‘makkelijk te maken'. Tegelijk wil Inshared een verzekeraar zijn voor ‘schadebewuste' klanten, mensen met veilig gedrag. Nieuwe klanten worden gescreend en iemand met een slechte verzekeringshistorie wordt geweerd. Deze bepaling, die expliciet wordt gecommuniceerd, geeft de andere klanten het gevoel dat het verlagen van de premie een gezamenlijke inspanning is.

Ultradunne organisatie

Het model staat of valt met een goedkope organisatie. De bedrijfsvoering van Inshared moet worden betaald uit niet meer dan 20 procent van de ingelegde premies. "Gemiddeld ligt dat in de markt op 25 tot 40 procent", aldus Tenniglo. Inshared is opgetuigd met een ultra ‘dunne' organisatie, gevestigd in een sober pand boven een motorhandel in Hoevelaken. "We hebben hier een kleine bezetting van zeer kundige specialisten", zegt Tenniglo. "Daarbuiten werken we met partners." Voor onder meer incasso, schadeherstel en de aanmaak van de polissen worden externe bedrijven ingezet.

Opvallend is ook het gebruik van internet. Klanten kunnen zich verzekeren via het web en schadeformulieren kunnen online worden ingevuld. Polissen kunnen met een klik worden aangepast. Verzekeren gaat het internetbankieren achterna, aldus Tenniglo. "Eenvoudige schadepolissen worden steeds meer via internet aangeschaft. Er zijn twee momenten dat klanten veel waarde hechten aan persoonlijk contact: bij schade en als ze ontevreden zijn over de dienstverlening. Dat moeten wij opvangen met de helpdesk. Verder kan alles online worden geregeld."

Vergeleken met veel sectorgenoten zijn openheid over de premieterugbetalingen en uitgebreide webvoorlichting opvallende kenmerken. Tenniglo en Samsom hebben transparantie en klantvriendelijkheid vanaf de start van hun organisatie voor ogen gehad. Zo kunnen de klanten hun polissen bij Inshared per dag opzeggen. Tenniglo: "Dat houdt ons scherp."

De kosten laag houden is de cruciale opgave voor Inshared. Uit de 20 procent die voor de organisatie is gereserveerd, moeten niet alleen de werknemers en partners worden betaald. Ook de winstmarge komt uit dit aandeel. Hoe efficiënter de organisatie kan worden ingericht, hoe meer winst overblijft.

Verdienmodel 2.0

– Schadeverzekeraar Inshared richt zich op klanten met veilig gedrag die beloningspunten kunnen verdienen met preventiemaatregelen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

– Met een netwerkorganisatie en veel gebruik van internet wordt gezorgd dat klanten een deel van hun premie terug kunnen verwachten.

De Volksbank kiest voor ‘one-trick pony’ ASN: ‘Met alleen duurzaamheid red je het niet’

Premium - Een logische zet of een luie keuze? Merkexperts zijn verdeeld over het waarschijnlijke besluit van de Volksbank om verder te gaan als ASN Bank. Het duurzame profiel is een pluspunt, maar misschien was een nieuwe naam beter geweest. 'Dit is consolideren, een heel behouden keuze.'

asn bank de volksbank keuze
Foto: ASN Bank

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.