De Europese Commissie wil de Europese postmarkt volledig liberaliseren. Alle laatste overblijfselen van staatsmonopolies moeten per 2009 verdwijnen, meent het dagelijks bestuur van de Europese Unie.
Dat blijkt uit een voorstel dat de Commissie volgende maand wil indienen, schrijft de Britse krant Financial Times vrijdag. De Commissie hoopt dat het volledig opengooien van de markt leidt tot lagere prijzen voor consumenten en bedrijven. Het plan zal naar verwachting stuiten op weerstand bij vakbonden.
In de Europese postmarkt gaat jaarlijks 90 miljard euro om. Er werken ongeveer 5 miljoen mensen. EU-wetgeving heeft de postmarkt sinds 1997 al deels geliberaliseerd. Maar het meest lucratieve deel van de markt, bezorging van poststukken onder de 50 gram, wordt nog gedomineerd door vroegere staatsbedrijven.
De Duitse en Nederlandse postbedrijven toonden zich in juli bereid de bescherming van die eigen markten op te geven, maar eisten dat dat ook in andere EU-lidstaten zou gebeuren. Negen landen (waaronder Frankrijk, Italië, Spanje, België, Griekenland en Polen) wezen die eis onmiddellijk af. Groot-Brittannië, Zweden en Finland hebben hun eigen markt al volledig geopend voor concurrentie van buiten.
(ANP)



