Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Brinkhorst wil 40-urige werkweek terug

Minister Laurens Jan Brinkhorst (D66) wil af van de arbeidsduurverkorting (adv). De norm moet weer worden dat Nederlanders veertig uur per week werken. De extra arbeidstijd moeten zij uitbetaald krijgen.

Dat laat de bewindsman zaterdag weten in een interview met de Volkskrant. Hij wil zo de arbeidsparticpatie vergroten. De Nederlanders zijn niet lui, onderstreept Brinkhorst. “Maar het systeem is in Nederland de afgelopen twintig jaar verschoven naar meer VUT en adv.”

De overheid is daar volgens hem een sprekend voorbeeld van. Jarenlang heeft de politiek de salarissen van ambtenaren achter laten lopen. Zij kregen minder geld in ruil voor meer vrije tijd. De werknemers in de publieke sector hebben nu gemiddeld 23 dagen vakantie en 24 dagen adv.

Ruim negen weken vrij is volgens de 69-jarige bewindsman een absurditeit in een tijd dat er steeds minder jongeren en steeds meer ouderen komen. Door de arbeidsparticipatie op te schroeven hoopt Brinkhorst de structurele economische groei van 2 op 3 procent te brengen.

De D66’er verwacht dat de werkgevers in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt graag bereid zijn hun medewerkers meer te betalen, als die meer werken. “Voor de concurrentiepositie van een bedrijf is het niet ongunstig: je moet de werknemer meer betalen, maar er wordt ook meer voor gewerkt,” zegt Brinkhorst.
(ANP)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.