Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bonus voor goed rijgedrag

De meeste verkeersongevallen onder werktijd komen door menselijk falen, ontdekte Shell. Door een nieuwe vorm van belonen neemt het aantal ongelukken drastisch af.

In Shell's ranglijst met werkgerelateerde ongelukken staat verkeer met stip op nummer één. En hoewel de verkeersveiligheid in Nederland steeds meer toeneemt, is dat in het buitenland nog lang niet altijd het geval. Dick Nijen Twilhaar, verantwoordelijk voor het wereldwijde verkeersveiligheidsbeleid van Shell Exploration & Production, analyseerde samen met zijn collega's de ongevallen van de laatste jaren. Wat blijkt? Ongelukken zijn zelden het gevolg van mechanisch falen van het voertuig.

Notoire hardrijders
In tachtig procent van de verkeersongevallen bij Shell is de mens de zwakste schakel: te hard rijden, weinig afstand houden, geen veiligheidsgordels om, enzovoorts. Daarom maakt Shell werk van het gedrag in het verkeer. Temeer het vaak dezelfde chauffeurs zijn die de fout in gaan, zo zegt Nijen Twilhaar in het blad Shell Venster. Vijf procent van de chauffeurs blijkt goed te zijn voor negentig procent van de snelheidsovertredingen.

Controle
Hoewel de Shell-regels over het algemeen een stuk strenger zijn dan de wettelijke verkeersregels, moet er meer gebeuren. Want strenge regels alleen werken dus niet. Veel chauffeurs zitten regelmatig alleen in een wagen, hoe controleer je dan of hij zich aan de voorschriften houdt? Daarvoor zijn er tegenwoordig elektronische hulpmiddelen, zoals een boordcomputer die het rijgedrag registreert. Het systeem houdt onder andere bij hoe lang iemand rijdt, met welke snelheden er wordt gereden en hoe vaak er hard wordt geremd.

Spaarsysteem
"De ervaring leert dat positieve prikkels drie keer effectiever zijn dan straffen, daarom hebben we voor de wortel gekozen", verklaart Nijen Twilhaar de aanpakmethode om gedragsverandering van de chauffeurs te stimuleren. "De chauffeurs doen allemaal mee aan een soort spaarsysteem waarop na iedere veilige rit punten worden bijgeschreven. Dat tegoed wordt periodiek contant uitbetaald." U moet hierbij denken aan enkele tientallen dollars per maand, dat in Nederland wellicht niet veel is, maar voor chauffeurs in Nigeria een hoog bedrag is.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Frauderen
Hard optrekken, snel afremmen en snelheidsovertredingen gaan allemaal ten koste van het eindsaldo. Chauffeurs die roekeloos willen rijden en toch de bonus denken op te kunnen strijken door de boel te saboteren komen bedrogen uit. Ze verdienen alleen punten als het systeem goed werkt. Extra voordeel is dat chauffeurs zich nu haasten om eventuele mankementen te melden en te laten repareren, stelt Nijen Twilhaar in het magazine.