Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob en de nieuwe high potential

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering heet hij een nieuwe high potential welkom.

AAN Bob
VAN Alissa Spijkers
BETREFT HIPO

Goedemorgen Bob,
Ons HIPO-klasje gaat weer van start. Ditmaal zes personen die tijdens hun studies en stages geweldig uitblonken en van wie wij dan ook zéér hoge verwachtingen hebben. Een van de zes is Robert-Maarten van Ravenstijn, vers van Nyenrode Business School en zes maanden intern geweest bij McKinsey in Chicago. Een beetje kakkig type, oké, en zelfs wat hautain, maar wel erg slim en súperambitieus. Robert-Maarten komt vanaf maandag aanstaande drie weken bij je rondsnuffelen. Maak jij een goed en stevig programma voor deze HIPO? En laat hem even weten dat hij welkom is. Zijn e-mail is: [email protected]. Dank!
Groet, Alissa Spijkers
Human Resources Department

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beste Robert-Maarten,
Ik hoor van ons hoofdkantoor dat je enkele weken op mijn divisie komt rondsnuffelen. Leuk! Jeugdig elan kunnen wij hier goed gebruiken, zeker zo’n HIPO als jij, met zo’n fantastische Nyenrode- en McKinsey-achtergrond! Je bent hier dan ook zeer welkom om wat rond te snuffelen op onze afdelingen. Ik zal zelf ook wat tijd voor je vrij maken, zodat ik je het een en ander kan vertellen over mijn visie op leidinggeven, strategie, management in het algemeen, financials… nou ja, alles wat een echte praktijkman als ik een studiebol als jij kan bijbrengen. En natuurlijk hoor ik ook graag wat jij ervan vindt, want aan spontane invallen van de jeugd heb ik soms best heel veel, dat merk ik wel als mijn eigen kinderen zeggen: pa, als je ’t nou eens zo zou doen… Dat houdt me zelf ook jong. Nou, Robert-Maarten, ik zie je maandag. Ik zal zorgen dat er een pc en koffie voor je klaarstaan!
Groet,
Bob

Geachte heer,
Dank voor uw e-mail, al lijkt het me goed om meteen mee te delen dat ik niet van tutoyeren hou, want zoals mijn voormalige mentor, de heer Cornelis Schutte van Nyenrode, mij heeft geleerd: hou altijd afstand tot je co-workers, want je vrienden van vandaag zijn doorgaans de hyena’s van morgen. Verder lijkt het me ten behoeve van transparante, heldere verhoudingen goed om u mee te delen dat ik niet stond te trappelen om lid te worden van dit HIPO-klasje. Maar toen ik terugkeerde uit Chicago bleken de HIPO-klasjes van Shell en Philips reeds gevuld. Toch zal ik mij uiteraard volledig inzetten, aangezien dit mijn aard is, al moet ik u wel eerlijk melden niet blij te zijn dat ik door het hoofdkantoor juist naar uw divisie wordt gezonden. Uw divisie is nogal bescheiden van omvang en op het hoofdkantoor wordt het management van uw divisie gezien als weinig doortastend, zelfs zwak, waarbij onder meer gewezen wordt op targets die nu al zes kwartalen op rij niet worden gehaald. Van nature voel ik me meer thuis in een dynamische, internationale, bloeiende omgeving, zoals McKinsey, Shell of Philips. Dus moest ik wel even nadenken of ik deze stap wilde maken. Maar zoals de heer Cornelis Schutte van Nyenrode, mijn voormalige mentor, mij heeft geleerd: een bouwkundige leert uiteindelijk nog het meest van een bouwval. Al moet ik zeggen dat ik ook altijd heel veel leer van McKinsey, Shell en Philips.
Gezien mijn periode bij McKinsey in Chicago en gezien mijn van nature buitengewoon grote intellectuele en analytische vermogens denk ik dat u veel aan mij zult hebben, zeker wat betreft visie op management, zowel voor de korte als langere termijn. Uw divisie is duidelijk toe aan radicale, revolutionaire veranderingen en ik wil dit proces graag in gang zetten. Het lijkt me goed dat u en ik wekelijks uitvoerig overleg hebben over dit proces aan de hand van door mij gemaakte sheets en dat ik vervolgens een en ander dan wekelijks uitvoerig rapporteer richting hoofdkantoor, meer in het bijzonder richting drs. Tom van Dalen, een goede kracht, dunkt me, zelfs een redelijk goede strateeg in de dop, zij het niet van het niveau van McKinsey, Shell en Philips.
Verder rept u over spontane invallen die u kennelijk van mij verwacht. Ook in deze wil ik duidelijkheid scheppen: ik ben niet in het bezit van een spontaan karakter noch van bijbehorende invallen. Gezien de situatie van uw divisie op dit moment lijkt het me overigens ook geen goede zaak om gebruik te maken van spontane invallen. U lijkt me meer gebaat bij een koele, intellectuele, analytische, calculerende benadering en wat dat betreft heeft u met mij de hoofdprijs in huis gehaald. Tot slot: ik behoef geen pc. Ik heb mijn eigen laptop, die ik nooit in de steek laat, vice versa. Uw aanbod betreffende koffie moet ik helaas eveneens afslaan, daar ik een tegenstander ben van cafeïne en andere stimulantia.
Hopend op een intensieve, vruchtbare samenwerking,
Robert-Maarten van Ravenstijn, MBA

Meer Bob de manager?

Waarom ‘bleisure’ de nieuwe norm is voor zakenreizigers

In samenwerking met Pillows Hotels - Wie op zakenreis gaat, combineert steeds vaker business met leisure. Die combinatie, door de toeristenindustrie wat onhandig 'bleisure' gedoopt, biedt kansen voor de aanbieders in die sector.

pillows hotel zwolle
Pillows Hotel in Zwolle.

Bleisure, waarbij zakenreizigers werk en plezier combineren, mag een opvallende trend genoemd worden en belooft een belangrijke rol te gaan spelen in het zakenreissegment. Meer dan tachtig procent van de zakenreizigers maakte het afgelopen jaar een bleisure-reis, wijst onderzoek uit.

Volgens dataplatform Statista wordt de waarde van de wereldwijde bleisure-toerismemarkt geschat op 594 miljard dollar (cijfers 2023). Met een geprognosticeerde groei tot 3,5 biljoen dollar in 2033.

Alles in huis

Pillows Hotels – bekend om haar elegante design, oog voor detail en hooggewaardeerde restaurants – is al jaren bekend met de trend. De hotelcollectie met zes hotels in Nederland en België in de vier- en vijfsterrencategorie, waaronder Amsterdam, Brussel en Gent, ziet de afgelopen jaren een groeiend aantal bleisure-reizigers.

Marcel Reijnen, general manager van Pillows Hotels in Gent in België ziet steeds meer zakenreizigers die hun verblijf verlengen met gezin of partner. ‘Daarom verzorgen we vaker activiteiten, workshops en ervaringen, tijdens of na de zakelijke reis. Want naast gratis wifi – nog altijd de belangrijkste voorziening – wil je je gasten in de watten leggen.’

Culturele ervaringen

Voorbeelden daarvan zijn de meetingsalons en de wellnessfaciliteiten in de verschillende Pillows-vestigingen. De gunstige ligging brengt zowel zakelijke verplichtingen als culturele ervaringen binnen handbereik.

‘Werk en ontspanning gaan bij ons perfect samen’, zegt Reijnen. ‘Daarom zorgen we voor mooi vormgegeven salons, moderne technologie, comfortabele stoelen en lunches, borrels en diners van hoog niveau. Ook verzorgen we verschillende activiteiten, zoals wijnproeverijen, private dining en stadstours.’

Loes Dingemans, ceo van Pillows Hotels, focust zich al op bleisure voordat de term überhaupt bestond. ‘Pillows Hotels is ontstaan vanuit de filosofie dat alles draait om genieten en kwaliteit, ongeacht het type gast’ , stelt Dingemans. ‘Een zakelijke gast mag ook genieten tijdens een zakelijke trip. Ik denk dat dat alleen maar goed is voor het resultaat.’

Dingemans is dan ook blij met de groeiende trend. ‘Ik zie regelmatig gasten vol inspiratie hun dag afsluiten met collega’s, om ze vervolgens te zien genieten in onze restaurants met hun partner. Ik vind het fantastisch dat we zoiets mogen betekenen voor iemand.’

Betere werk-privébalans

Onderzoek onderbouwt de zienswijze van Dingemans. Volgens National Car Rental ervaren werknemers die een zakelijke reis combineren met leisure een betere werk-privébalans dan werknemers die dat niet doen. Uit onderzoek van travelplatform TravelPerk blijkt dat bij 34 procent van de ondervraagde zakenreizigers hun meest innovatieve ideeën tijdens een zakenreis zijn ontstaan.

Dingemans: ‘Een bleisure-reis betekent dus niet alleen tevreden medewerkers, maar ook direct voordeel in termen van productiviteit, innovatie en creativiteit, wat weer bijdraagt aan betere werkprestaties.’

Continu aanpassen

De mix van business en leisure vraagt om een andere gastbenadering in hotels. ‘Het Pillows-team is erop getraind continu te anticiperen op de veranderende behoefte van de gast’, vertelt Dingemans. ‘Wil je een snelle sandwichlunch en weer door, of juist groots uitpakken met fine dining? Wil je na een lange dag direct inchecken of heb je tijd om met je partner te genieten van een glas bubbels? We zijn continu bezig met wat de gast nu en later nodig heeft.’

Dus, reis jij voor business of leisure? Voor je eigen carrière en bedrijf doe je er goed aan jezelf ontspanning te gunnen tijdens een zakelijke reis. Ook Reijnen en Dingemans zien bleisure-reizen als een must.

Dingemans: ‘Het komt regelmatig voor dat een gast bij ons eindelijk goed geslapen heeft en onze kussens of zelfs het bed bestelt voor thuis. Waardevoller dan dat kan een bleisure-reis toch niet worden?’