Pluspunt van de crisis: de samenwerking tussen ondernemingsraden en bestuurders van bedrijven is verbeterd. Ondanks flinke ingrepen in de personeelsbestanden.
Dat blijkt uit een recent onderzoek van adviesbureau Berenschot onder voorzitters van ondernemingsraden van grotere bedrijven in Nederland zoals ING, NS, Philips, Heijmans, Heineken, ABN AMRO en Fortis.
Input
Zowel ondernemingsraden als bestuurders erkennen dat goed samenwerken noodzakelijk is om sterker uit de crisis naar voren te komen. De OR wordt naar eigen zeggen op tijd door bestuurders bij bedrijfsprocessen betrokken en zijn tevreden over de onderlinge samenwerking in crisistijd. Bovendien zijn de ondervraagde ondernemingsraden van mening dat hun input is verwerkt in de uiteindelijke plannen. Ook bij forse ingrepen in de organisatie.
Klankbord
Maar het is natuurlijk niet allemaal koek en ei. Het onderzoek toont eveneens verbeterpunten.
Zo valt er meer winst te behalen als de OR nog eerder bij de materie betrokken wordt door het bestuur. Verder blijkt dat communicatie door de OR met de achterban lastig is en beter kan. Bijvoorbeeld: meer face-to-face communicatie – denk aan klankbordgroepen en zeepkistsessies – naast het communiceren via intranet en mail.
Lastig
"Bestuurders vinden het vaak lastig (zeker binnen internationale concerns) om ondernemingsraden eerder bij de problematiek te betrekken en meteen vanaf het eerste moment met hen in gesprek te gaan", aldus Berenschot. Ze beperken zich tot het informeren van de OR en betrekt de raad pas op het moment dat de hoofdlijnen van de adviesaanvraag al klaar zijn. Berenschot: "De ruimte voor beïnvloeding en planvorming door de OR is daardoor minder."