Veel managers denken dat de productiefste medewerkers de beste zijn. Maar factoren als motivatie, trots en arbeidsvreugde leveren minstens zoveel op. Postorderbedrijf Creativ Company uit Denemarken, met ook een vestiging in Nederland, heeft daar goede ervaringen mee.
Dat Creativ Company hobbyproducten verkoopt, is het duidelijkst merkbaar op de inpakafdeling, waar het tempo opvallend hoog ligt. Medewerkers vullen dozen met kleurige kralen, verf en andere knutselspullen, die naar verschillende landen door heel Europa verstuurd worden.
Elf jaar geleden startte Peter Nørgaard dit bedrijf, samen met een ex-collega. Het tweetal stelde zich ten doel om ‘de optimale arbeidsplaats’ te creëeren, waar de medewerkers meedenken over hun taken en hun werkplek. Daarnaast wilden ze kansen bieden aan mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. ‘Care ’n Share’, noemt Nørgaard deze zelf ontwikkelde managementstijl.
Medewerkers in de Deense werkplaats van Creative Company
Inspirerend leiderschap
Sinds de oprichting in 2000 is het bedrijf explosief gegroeid van twee naar 140 medewerkers, met vestigingen in vijf Europese landen, waaronder een kleine afdeling in Nederland. In Denemarken is het bedrijf marktleider en levert daar voornamelijk aan scholen en kinderdagverblijven. Vorig jaar ontving het bedrijf de speciale prijs van Great Place to Work Europe voor ‘inspirerend leiderschap’, bedoeld voor bedrijven waar het personeel trots is om er te werken. De prijs werd gegeven vanwege de grote sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid die het bedrijf toont voor ‘kwetsbaren’ in de samenleving.
Creativ Company heeft sinds 2009 een afdeling in Nieuwerkerk aan den IJssel, waar momenteel drie werknemers postorders verzorgen naar Nederland, België en Frankrijk. In januari zal er ook een winkel geopend worden. Country manager Anita Korenvaar-Gijzen (42) roemt de ”warme stijl van leidinggeven” vanuit Denemarken. “Op internationale sales meetings staan de resultaten nooit als eerste punt op de agenda. In plaats daarvan wisselen we ervaringen uit, praten we over verbeteringen en de culturele verschillen tussen de landen waar we werken. Het gaat niet over keihard geld verdienen”, aldus Korenvaar-Gijzen.
Creativ Company streeft ernaar om altijd 10 tot 15 procent ‘kwetsbare’ medewerkers te hebben. Hiervoor werkt het bedrijf nauw samen met de gemeente Holstebro. Die betaalt, gedurende een jaar of langer, een deel van het salaris en neemt eventuele ziektedagen voor haar rekening. In samenwerking met de gemeentelijke uitkeringsinstantie heeft Creativ Company een afdeling opgezet met vijftien ’trainingsbanen’ waar werklozen werkervaring opdoen. “Op dit moment hebben we een ex-prostituee en iemand die net uit de gevangenis komt”, aldus Nørgaard.
Autisten, gehandicapten, burn-out
“Denemarken geeft jaarlijks ruim 7 miljoen euro uit aan uitkeringen voor mensen die om allerlei redenen buiten de arbeidsmarkt staan. Wij willen die mensen, met bijvoorbeeld burn-outklachten, depressies en psychische aandoeningen een kans geven, net zoals gehandicapten en autisten”, vertelt Peter Nørgaard. Hij begon zijn loopbaan als timmerman, tegenwoordig staat er ‘creatief koopman’ op zijn visitekaartje. Vooral tijdens zijn jarenlange carrière als handbalcoach in de Deense eredivisie leerde hij veel over het motiveren van mensen.
Zichtbaar trots vertelt hij over twee van zijn medewerkers die bijna arbeidsongeschikt verklaard waren maar nu een vaste aanstelling hebben. De één kwam twee jaar geleden bij het bedrijf in een ’trainingsbaan’ voor een periode van 13 weken, met behoud van uitkering. “Linda had destijds ernstige psychische problemen, waaronder Borderline. Inmiddels is zij productiecoördinator en werkt ze voltijds. Ze gebruikt geen medicijnen meer en is 76 kilo afgevallen. Een succes dat dus ook voor anderen duidelijk zichtbaar is.”
Doos chocola
De nieuwkomers worden begeleid door een collega die fungeert als mentor. Ook voor hen is dat een bijzondere ervaring: “Zij ervaren het als zinvol en motiverend om één of meer collega’s te begeleiden en hen verder helpen op hun levenspad”, aldus Nørgaard. Een andere werknemer had al 3 jaar ziek thuisgezeten na een burn-out. “Toen Anders bij ons kwam, was hij stil en teruggetrokken. Hij begon in het magazijn en werkte maximaal 10 uur per week. Nu houdt zich bezig met de logistiek en daar blijkt hij een groot talent voor te hebben. Hij kan enorm goed samenwerken en is eigenlijk helemaal niet stil. Kort geleden vond ik een grote doos chocolade op mijn bureau met een brief van de broer van Anders. ‘Ik heb mijn broer weer terug’, schreef hij.”
Maar het verloopt niet altijd succesvol. Een ex-verslaafde die 5 jaar in dienst was, viel terug in zijn oude gebruik, en een voormalig directiesecretaresse met ernstige burn-outklachten, die goed functioneerde in haar secretariële baan bij Creativ Company, knapte alsnog af toen ze uitzicht kreeg op een vaste baan.
Talenten gebruiken
Elke ochtend om 8 uur verzamelen de werknemers zich in de grote hal, waar Nørgaard ze bijpraat. “Ik vertel wat we de dag ervoor hebben omgezet en hoeveel orders de deur zijn uitgegaan. Onze medewerkers volgen die cijfers met groot enthousiasme. Ik vertel ook wie ziek is en welke bezoekers ik verwacht. Ziet iemand er sip uit, dan stap ik daarna op die medewerker af. Ik peil de stemming en kan meteen voelen of het een goede dag wordt.” Medewerkers kunnen tegen een kleine vergoeding zowel ontbijten als lunchen in de kantine en aan het eind van de werkdag kunnen zij er een avondmaaltijd kopen om mee naar huis te nemen.
Eerder dit jaar was Peter Nørgaard een van de initiatiefnemers van de Deense vereniging Code of Care. Deze vereniging roept andere bedrijven op om ook sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. ”De bedrijven die zich alleen bezighouden met tijd en geld en in hokjes denken weten niet wat ze missen. Veel managers denken dat de productiefste medewerkers de beste zijn. Maar er zijn andere factoren die minstens net zo belangrijk zijn, zoals motivatie, arbeidsvreugde en trots. Stel je eens voor wat een verschil het zou uitmaken als elk bedrijf een doelstelling had van 2 procent kwetsbaren aanstellen. Dan zou de wereld er anders uitzien.”
Eén keer per jaar voert Nørgaard samen met zijn partner een zogenoemd welzijngesprek met zijn werknemers. “Daar stellen we vragen als: heb je talenten die je niet kunt gebruiken? Is er een bepaalde afdeling waar je op termijn graag zou willen werken? Maar ook: hoe breng jij het meeste op voor ons? En als een medewerker voorstelt dat hij liever om de week om 10 uur begint, omdat hij net gescheiden is en om de week de kinderen heeft, proberen we hem of haar daarin tegemoet te komen.”
Reputatiekapitaal
Het Deense bedrijf heeft de afgelopen jaren goede resultaten behaald. Dit jaar viel de winst in Deense kronen voor het eerst wat tegen, maar dat geldt niet voor wat Nørgaard ‘reputatiekapitaal’ noemt. Door de vele prijzen en media-aandacht bestellen Deense gemeenten, waaronder ook scholen en kinderdagverblijven vallen, liever bij Creativ Company dan bij concurrenten.
Daarnaast krijgt het bedrijf bezoek van talloze politici, beleidsmakers en journalisten. Vacatures leveren al jaren honderden reacties op en ook ontvangt het bedrijf veel open sollicitaties, zelfs van kandidaten die aan de andere kant van het land wonen. Nørgaard maakt zich daarom geen zorgen over de tegenvallende resultaten. “Het gaat om het creeëren van een bedrijf dat op alle niveau’s gezond is. Ik verdien liever iets minder dan dat mijn medewerkers ‘lul’ roepen als ik ’s avonds naar huis ga.
Bestel MT Human Capital 2011 online
Lees ook:
-
Leen uw personeel eens uit aan anderen
-
Laat de medewerker zich machtig voelen
-
Tevreden medewerkers werken thuis