Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bent u wel geschikt als interim-manager?

Meer verantwoordelijkheid, meer uitdaging en meer verdienen. Klinkt interessant, zo’n job als interim-manager. Maar bent u daar eigenlijk wel het type voor?
 

Crisismanager, verandermanager of invalmanager; de interimmer heeft van al die functies wel een beetje weg. Vaak ingezet om ergens een brand te blussen of de afdeling door een reorganisatie heen te loodsen. Dat vergt flink wat kwaliteiten en bovendien de nodige kennis. De gemiddelde interim-manager kan dan ook bogen over een pagina’s dik cv met jarenlange ervaring. Edwin Glas is Managing Partner van Executives Online, een wereldwijd operend bureau dat zelfstandig opererende interim managers aan het bedrijfsleven linkt. Aan hem de eerste vraag: waar komt de term interim eigenlijk vandaan?

“Uit ons eigen Nederland. Het is hier eind jaren 70 ontstaan en daarna overgewaaid naar Groot-Brittannië. De interim-markt in deze landen is inmiddels volwassen. Dat geldt bijvoorbeeld veel minder voor landen als Frankrijk Duitsland. Daar is het fenomeen interim nog lang niet zo ingeburgerd in het bedrijfsleven als hier. Over het aantal interim-managers dat in Nederland actief is, bestaan overigens geen echte cijfers. Veel interimmers werken als zzp’er en een deel van hen heeft zich niet bij de branchevereniging Raad voor Interim Managers aangesloten.”
 

Over welke eigenschappen dient een goede interimmer te beschikken?

“Je moet een ondernemende instelling hebben en tegen stressvolle situaties kunnen. Daarnaast is het zaak om snel de juiste inschatting te kunnen maken van bepaalde situaties. Dat is wat bedrijven van je verwachten. Ook moet je er tegen kunnen om een paar maanden zonder werk thuis te zitten. Sinds de economische crisis weten veel interimmers hoe dat voelt.”
 

Wat verdient een gemiddelde interimmer vandaag de dag?

“Het laatste jaar staan de verdiensten erg onder druk. Normaal gesproken gold voor een interim-manager een tarief van 2,5 keer het jaarsalaris van een gemiddelde manager. Dat is inmiddels wel met bijna een kwart gedaald.
 

Maar toch, 2 tot 2,5 keer een gemiddeld jaarsalaris. Het blijven dure jongens.

“Interim-managers zijn inderdaad niet goedkoop. Maar de vraag die je je als bedrijf moet stellen is: wat levert het me op? Stel dat je door problemen op de sales-afdeling elke week 30.000 euro aan omzet misloopt. Een goede interim-manager die dit op basis van zijn kennis en ervaring in rap tempo weet op te lossen verdient zichzelf dus snel weer terug.”
 

Stel dat ik manager ben bij een groot bedrijf. Na jaren trouwe dienst denk ik erover om als interimmer aan de slag te gaan. Hoe kom ik aan de bak?

“Sowieso is het zaak om je eerst af te vragen of je voor zo’n rol geschikt bent. Naast de al eerder genoemde karaktereigenschappen is het belangrijk dat er voldoende projectervaring op je cv staat. Zonder dat heb je weinig kans van slagen. Een interim-manager is in feite een overkwalified manager die op basis van zijn kennis en ervaring geacht wordt om een moeilijk project succesvol af te ronden. Denk bijvoorbeeld aan een slecht functionerende afdeling of een reorganisatie. Interimmers die jonger zijn dan 35 zie je om die reden nauwelijks. Onze ervaring leert dat interim-managers ongeveer de helft van de opdrachten via hun eigen netwerk binnenhalen. De andere helft komt van agencies zoals wij.”
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe beoordelen jullie dan of iemand geschikt is voor een klus?

“Het cv is daarin het belangrijkste instrument. Elke potentiële opdrachtgever zal daar als eerste naar kijken. Bedrijven eisen ervaring en willen zien waar je eerder resultaten hebt geboekt. Of je bijvoorbeeld een aardige vent bent is minder van belang. Cv’s van tien pagina’s lang zijn om die reden geen uitzondering. Ik adviseer elke interim-manager om zijn cv zo uitgebreid mogelijk te maken en geen dienstverband of project onvermeld te laten. Overigens voeren wij wel altijd een referentiecheck uit. Eerder onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat 40 procent van de cv’s onwaarheden bevat.”

Lees ook het interessante boek 'Interim management: het vak'.