Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bent u morgen nog wel winstgevend?

Als bedrijf wilt u geld verdienen. Maar het verdienmodel waarmee u vandaag scoort, is morgen alweer achterhaald. Zaak om bij te blijven dus.

De Masterclass Innoveren met Businessmodellen (23 maart op de Nyenrode Universiteit) vertelt hoe u uw bedrijf winstgevend houdt. Een economische crisis, razendsnelle ontwikkelingen op internet en een steeds kritischere klant. Bedrijven hebben het er anno 2010 niet makkelijk mee. Producten die gisteren nog als regelrechte cashcows golden, worden vandaag al niet meer door de consument geslikt.

Andere spelregels

Internet heeft de spelregels om zakelijk geld te verdienen definitief veranderd, zegt Patrick van der Pijl. Hij is oprichter en partner van Business Models Inc, dat innovaties op verdienmodellen stimuleert. “De zakelijke ontwikkelingen gaan veel sneller dan alle jaren hiervoor. Mijn opa had een melkzaak in de jaren zeventig en verdiende jarenlang op dezelfde manier zijn brood. Toen kwam de supermarkt en bleef het weer lange tijd stil. Nu is er internet en volgen de ontwikkelingen zich in razend tempo op. Neem een bedrijf als Tele Atlas. Zij kunnen nog maximaal twee jaar geld verdienen met navigatie, maar dan houdt het echt op. Daarnaast gaat ook de verspreiding van informatie nu veel sneller. Iemand roept ’s morgens op televisie dat iedereen zijn geld moet weghalen en dezelfde dag nog gaat een bank failliet.”

Verouderde informatie

Veel bedrijven hebben moeite om het moordende tempo van al die veranderingen bij te benen. Het gevolg? Minder klanten, een haperende omzet en – het worst case scenario – het einde van de bedrijfsvoering. Uit onderzoek van onder meer McKinsey blijkt dat de levensverwachting van bedrijven steeds korter wordt. Volgens Van der Pijl worstelt maar liefst 80 procent van de ondernemingen met het eigen verdienmodel. “Ken je klant. Weet waar zijn behoeften liggen. Dat is het voornaamste ingrediënt van het businessmodel van de toekomst.”

“Ik merk dat veel bedrijven zich vastklampen aan hun managementinformatiesysteem, maar dat de gegevens daarin vaak verouderd zijn. Het gaat erom dat je weet wat de klant nu wil. Voorbeeld: drie jaar geleden reed ik de eerste rondjes in mijn leaseauto, een Audi TT. Dat was toen erg leuk, vooral omdat ik het hele land doorreed. Nu zit ik veel in het buitenland en heb ik eigenlijk behoefte aan een andere auto. Als ze mij vandaag zouden bellen en een aanbod deden, dan is de kans groot dat ze aan mij een andere auto kunnen slijten. Aan deze specifieke informatie kan een bedrijf dus geld verdienen.”

Visueel denken

Van der Pijl verzorgt de Masterclass Innoveren met Businessmodellen op 23 maart aanstaande samen met zijn compagnon Alex Osterwalder. Die ontwikkelde het Business Model Canvas, een praktische methode waarmee u uw eigen verdienmodel onder de loep neemt en waar mogelijk verbetert. “Mijn tweelingbroer heeft een uitvaartcentrum en kan nog wel voorspellen wat zijn nettowinst is over drie jaar. Veel bedrijven kunnen dat niet meer”, aldus Van der Pijl. “Zij moeten zich continu aanpassen aan de markt. Met deze Masterclass leren we directeuren, strategen, managers, consultants en marketeers hoe zij winstgevend kunnen blijven door bestaande businessmodellen aan te passen en nieuwe modellen te ontwikkelen. Visueel denken speelt daarin een belangrijke rol. Daarmee zorg je ervoor dat ook een collega snapt waar je over praat.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook weten hoe u straks nog geld blijven verdienen? Schrijf u dan nu in voor de Masterclass Innoveren met Businessmodellen, op 23 maart op de Nyenrode Business Universiteit in Breukelen.

https://mtsprout.nl/90/12058/management/beter-modellenwerk.html