Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bent u het probleem op de werkvloer?

Iedereen doet aardig tegen u en behandelt u met respect. Logisch, u bent de manager. Maar bent u wel zo'n allemans vriend of probeert iedereen u eigenlijk zo veel mogelijk te ontwijken? Check hier of u een lastig persoon bent.

"Veel mensen houden ervan om te praten over moeilijke mensen, maar ik denk niet dat de verantwoordelijkheid daarvoor voor honderd procent is af te schuiven op die persoon in kwestie. Dat is in ieder geval haast nooit het geval", zegt Rick Brenner, directeur van Chaco Canyon Consulting, een organisatie gespecialiseerd in conflicten op de werkvloer, op Examiner.com. "Meestal dragen beide partijen bij aan de problemen in een relatie. Daarom spreek ik liever van lastige relaties."

Niet iedereen is hetzelfde. Daar komt nog eens bovenop dat een werkomgeving een gebied vol landmijnen is met conflicterende persoonlijkheden. Voordat u alle collega's en werknemers de schuld geeft van de slechte sfeer op kantoor, is het verstandig om uzelf allereerst af te vragen in hoeverre u niet het probleem bent. Bekijk daarvoor de tien onderstaande signalen.

1. Persoonlijke problemen
U mag best iets over uzelf vertellen. Maar wanneer u collega's zo afleidt met alle drama's uit uw privéleven waardoor zij hun deadline missen, wordt het vervelend. Misschien vindt u het lastig te geloven, maar niemand is oprecht geïnteresseerd in uw laatste veroveringen of de ruzie die u vorige week met uw achterneef had. Neem de vuile was dus niet mee naar kantoor.

2. Feedback krijgen
Wanneer u niet openstaat voor feedback, betekent dit niet alleen dat u lastig bent om mee samen te werken, u bent dan gewoon een moeilijk mens. Deze mensen zijn niet in staat om hun zwakke punten te verbeteren. Niet gek dus dat deze eigenschap het slechts getolereerd wordt op de werkvloer. Het is niet te managen voor de baas: hij kan niets met u en is u liever kwijt dan rijk.

3. Extra werk
Natuurlijk hoeft u geen gat in de lucht te springen als u gevraagd wordt extra werk te verrichten, maar continu erover klagen wordt niet in dank afgenomen. Zeker nu veel bedrijven het met minder mensen moeten stellen, is een goede werkethiek uitermate belangrijk. Als u altijd openstaat voor extra verantwoordelijkheden ziet het bedrijf veel eerder hoe waardevol u bent. Maar wanneer u daarentegen constant weigert extra werk te doen of pas na veel pijn en moeite toegeeft, zult u bestempeld worden als een slechte teamspeler die menig collega en baas liever kwijt dan rijk is.

4. Hoge werkdruk
Klagen over de baan, collega's en de baas is uit den boze. Het irriteert iedereen mateloos en u schiet er niets mee op. Denk ook niet dat u het slim speelt door direct op de hoogste baas af te stappen om uw ergernissen daar op tafel te gooien. Want uiteindelijk komt dat altijd terug op uw bordje en bent u nog verder van huis. Ga in plaats daarvan het gesprek aan met degene waar u een probleem mee heeft en stop met klagen.

5 Ikke ikke ikke
Vraagt u altijd aan collega's of iemand projecten van u kan overnemen en wil invallen wanneer u een dagje vrij wilt? Dat is een teken dat u een onbetrouwbare collega bent. Zeker als u alleen uw eigen zaakjes veilig stelt en nooit een ander te hulp schiet, zult u de eerste zijn die sneuvelt bij een reorganisatie. Werknemers met een ‘ikke ikke en de rest kan stikken'-mentaliteit zijn vaak ook degenen die al hun persoonlijke problemen en verhalen op tafel gooien (zie 1).

6. Verantwoordelijkheden
Als er fouten zijn gemaakt, is dat natuurlijk altijd de schuld van een ander. Want echt moeilijke mensen nemen nooit hun verantwoordelijkheden. Maar als u werkelijk de top wilt bereiken, zult u moeten beginnen met het toegeven van uw eigen fouten. Want degenen die altijd maar met het vingertje wijzen als er iets misgaat en hun eigen borst kloppen als iemand anders iets goeds heeft gedaan, eindigen onderaan de bedrijfsladder en worden door iedereen uitgescheten.

7. De bedrijfsmissie
Mocht u voor een cosmeticabedrijf werken, dan hoeft u natuurlijk niet iedere dag met een dikke laag make-up naar kantoor te komen. Maar als u constant kritiek uit over het bedrijf, de producten en de service dan is het slecht voor het bedrijfsmoraal en de teamgeest. Collega's zullen niet meer vertrouwen op uw oordeel in projecten en uiteindelijk wil helemaal niemand meer met u samenwerken. En tja, wat houdt uw baan dan nog in?

8. Alwetend zijn
Het is nooit verkeerd om goede ideeën aan te dragen. Maar als het uw dagelijkse missie wordt om uw ideeën erdoor te drukken bij collega's en alle input van omstanders te negeren, zult u het mikpunt van kritiek en roddels worden. Zeker als u de inzet en input van uw meerdere negeert, zult u niet lang op dezelfde plek blijven zitten. Een niet moeilijke werknemer erkent het samenwerkingsverband met werknemers onder hen, collega's, direct leidinggevende en de top van het bedrijfsleven.

9. Hogerop komen
Wanneer werkelijk niets te gek is om succesvol te worden, bent u een absolute nachtmerrie op de werkvloer. Mensen die anderen niet respecteren door roddels de wereld in te helpen, ideeën jatten of de schuld afschuiven van fouten die ze zelf hebben gemaakt, zorgen voor enorme spanningen op kantoor. Wantrouwen en vijandigheid zijn erg besmettelijk, dus hoogstwaarschijnlijk krijgt u de dingen die u bij een ander heeft gedaan vanzelf een keer terug.

10. Ontwijkgedrag
Vraagt u zich af waarom collega's u nooit meer meevragen met uitjes, geen oogcontact maken en niet met u willen samenwerken? Dat komt omdat ze bang voor u zijn, u bent hoogstwaarschijnlijk een echte pestkop. Er kunnen inderdaad meerdere reden zijn waarom iemand u niet meer in het team wil hebben, maar als u merkt dat mensen steeds meer afstand van u nemen in plaats van toenadering te zoeken, is het tijd om uit te zoeken waar die barrière vandaan komt. Als u het label ‘agressief' en ‘drammerig' hebt gekregen, is het de hoogste tijd om aardiger en socialer te worden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kijk voor het laatste nieuws uit uw vakgebied op nieuws.mt.nl.