Komend jaar een mooie carrièrestap maken? Wat te denken van een bedrijfsovername. Check of je er de juiste persoon voor bent.
Het succes van een bedrijfsovername is te voorspellen aan de hand van de persoonskenmerken van de koper. Uit onderzoek blijkt dat vooral commerciële drive en doorzettingsvermogen essentiële eigenschappen zijn. “Maar een MBI is niet voor iedereen weggelegd. Sommige mensen kunnen beter starter worden of gewoon een andere baan zoeken”, stelt Laura Schagen.
Schagen heeft als managing partner bij overnameadviseur BuyInside vele tientallen MBI-kandidaten begeleid bij het zoeken en kopen van een bedrijf, ze weet intussen wat voor mensen ze zoekt voor een succesvolle overname.
Persoonlijkheidskenmerken
Schagen heeft aan de hand van vele coachinggesprekken en analyses in kaart gebracht welke persoonlijkheidskenmerken een goede MBI’er typeren. Succesvolle MBI-ondernemers hebben – naast eigen geld uiteraard – de volgende persoonlijkheidskenmerken in hogere mate dan de gemiddelde Nederlander:
- Verantwoordelijkheid
- Leiderschap
- Dominantie en overtuigingskracht
- Commerciële drive
Risico’s
Schagen: “veel mensen denken dat ondernemers zich onderscheiden van managers in loondienst door hun bereidheid risico’s te nemen. Succesvolle ondernemers nemen wellicht een risico door een goed betaalde baan in loondienst te verlaten, maar zijn beslist geen gokkers als het om het bedrijf gaat. Ze zijn in staat om een balans te vinden tussen gecalculeerde en onnodige risico’s en daar naar te handelen.”
Doorzetten, marktgericht en flexibel
Bent u de ideale ondernemer?
Voordat u op overnamepad gaat, moet u één vraag eerlijk beantwoorden: bent u een echte ondernemer? Een goed startpunt is een objectieve inschatting van uw persoonlijke kwaliteiten en drijfveren (laten) maken.
Beantwoord daarbij de volgende vragen:
> Over welke kennis en ervaring beschikt u?
> Heeft u leidinggevende kwaliteiten?
> Bent u een motivator?
> Kunt u goed organiseren?
> Hoe creatief en flexibel bent u?
> Over welke persoonskenmerken beschikt u: bent u prestatiegericht, dominant en/of een doorzetter?
> Bent u bereid om risico’s te lopen?
> Bent u intrinsiek of extrinsiek gemotiveerd?Lex van Teeffelen, sociaal psycholoog en lector bedrijfsoverdracht en innovatie aan de Hogeschool Utrecht, doet al jaren onderzoek naar bedrijfsovernames en bevestigt de conclusies van Schagen. Van Teeffelen onderzocht de data van 3.000 ondernemers uit een ondernemerspanel van de Kamer van Koophandel. Aan de hand van persoonseigenschappen, leeftijd, werkervaring en opleiding van de ondernemer (human capital factoren) en de omzetcijfers van de ondernemingen, concludeerde hij welke factoren de beste voorspellers zijn voor een succesvolle overname.
Van Teeffelen komt in grote lijnen tot dezelfde voorspellende human capital factoren als Schagen. De allerbelangrijkste voorspeller van succes is doorzettingsvermogen, concludeert hij. Daarna zijn marktgerichtheid en flexibiliteit belangrijke voorspellers. Weten hoe marktgericht je bent. Geef dan eens antwoord op de vraag: “wat zijn je plannen voor de komende drie jaar?”
Wanneer niet?
Naast de gunstige persoonseigenschappen en werkervaring kan het bij de ideale MBI-kandidaat natuurlijk nog misgaan. Dat hangt volgens Schagen samen met de drijfveren om een MBI te doen. Redenen als ‘ik kan niet langer voor baas werken’, ‘ik heb geen alternatief’ en ‘ik heb in mijn corporate carrièreplafond bereikt’ hoort ze liever niet. Wie na deze vragen nog steeds een MBI wil doen – “we laten mensen het liefst zelf de conclusie trekken dat ze het beter niet kunnen doen” – moet zich afvragen of hij voldoende commitment heeft en de juiste omstandigheden heeft gecreëerd. “Kun je bijvoorbeeld toe met een directeurssalaris in een kleinere onderneming of heb je die 2,5 ton salaris nodig om de boel thuis draaiende te houden?”
Ondernemer versus manager
Naast de persoonlijkheidskenmerken blijft volgens Schagen vooral werkervaring een goede voorspeller van een succesvolle MBI. “Oud-ondernemers die via ons een nieuw bedrijf willen kopen, zien we hier beter op scoren dan mensen uit een wat meer corporate omgeving. Die lopen het gevaar zaken dood te analyseren.”
En goed voor de manager om te weten: hands on- ervaring is belangrijk. “Academisch opgeleide managers uit een groot bedrijf hebben lang niet altijd operationele ervaring. Ze zijn vanaf het begin van hun carrière gewend dat alle kleine klusjes door secretaresses en stafmedewerkers worden gedaan. Dat zullen ze nu toch echt zelf moeten oppakken.”
De redactie van Brookz.nl geeft elke maand op MT.nl tips voor managers die overwegen een bedrijf over te nemen.