70 procent van de bedrijven is overwegend positief gestemd over corporate blogs. Dat blijkt uit cijfers van VODW Marketing, dat een onderzoek liet uitvoeren door Anke Huiskes, studente aan de Universiteit Twente, naar het gebruik van corporate weblogs door bedrijven
Veel communicatiemanagers van grote bedrijven zien de potentiële impact die blogs kunnen hebben op hun organisatie, blogs winnen namelijk elke dag aan belang en invloed. In totaal werden 110 mensen ondervraagd.
Bedrijven met corporate weblogs worden gezien als voorlopers en innovators, ze zijn transparant en middels een weblog geven ze inzicht in de bedrijfsvoering/ cultuur. Op die manier bieden ze toegevoegde waarde voor de consument. Een grote groep respondenten (22 procent) heeft echter niet echt een duidelijke mening, voornamelijk omdat ze te weinig kennis hebben van het corporate weblog fenomeen. 8 procent kijkt minder positief tegen corporate weblogs aan, met name omdat ze vinden dat de kwaliteit in sommige gevallen te wensen overlaat, de informatie behoort namelijk wel nuttig en zinvol te zijn.
Mensen bezoeken corporate weblogs omdat ze een goede beeldvorming willen krijgen over de werkwijze van het bedrijf en omdat ze het interessant vinden om mee te kunnen praten over nieuwe ideeën en concepten van het bedrijf (65 procent). Daarnaast omdat ze op die manier op een persoonlijke manier met het bedrijf kunnen communiceren (39 procent). Het gemiddelde cijfer dat de respondenten geven aan een goede corporate blog is een 7.63, de betrouwbaarheid ligt iets lager, namelijk op een 6.97.
(Marketing Online)