Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Bedrijven hoeven niet de beste te zijn’

Een slechte bedrijfsstrategie wordt dikwijls veroorzaakt door de manier waarop het management over concurrentie denkt. Bedrijven moeten niet de beste, maar uniek willen zijn.

Dat stelt Michael E. Porter, directeur van het Institute for Strategy and Competitiveness van de University of Harvard. Bedrijven moeten volgens Porter ‘uniek proberen te zijn voor de consument’.

Bedrijven willen volgens Porter dikwijls de beste zijn in hun sector en ook in alle aspecten van het zakendoen, van marketing en voorraadbeheersing tot productontwikkeling. “Maar er is geen enkel bedrijf dat de beste is. Het is de consument die bepaalt wat hij het beste vindt en wat hij ervoor wil betalen.”

Bedrijven die in alles de beste willen zijn, voeren volgens Porter een destructieve concurrentie. “De concurrent op dezelfde vlakken willen bestrijden is de grootste fout die bedrijven kunnen maken,” meent hij. “Dat leidt tot een escalatie, die uiteindelijk tot lagere prijzen of hogere kosten tot gevolg zal hebben, tot op het einde concurrentie niet meer hoeft omdat het geen zin meer heeft.

Porter is van oordeel dat bedrijven moeten proberen uniek te zijn. “Ze moeten zich afvragen hoe ze een unieke waarde kunnen creëren die kan beantwoorden aan een groot deel behoeftes van een groot aantal consumenten.”
(Managing21)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.