Veel grote bedrijven zeggen graag iets terug te willen doen. Zo ook banken. Maar wat blijkt? Voor niets gaat de zon op.
Rabobank verwacht "wederkerigheid" van goede doelen die het steunt. Bestuurders van verenigingen en stichtingen die in aanmerking willen komen voor een gift uit een pot van Rabobank West-Brabant Noord moeten bij hun aanvraag aangeven wat voor tegenprestatie zij leveren.
De wereld op zijn kop
'Voor wat hoort wat', in de woorden van directievoorzitter Hans Verdiesen van Rabobank West-Brabant Noord in een brief aan bestuurders. De bank geeft enkele voorbeelden om te illustreren wat hiermee wordt bedoeld: "een EHBO vereniging organiseert een reanimatiecursus exclusief voor leden van de bank, of de openstelling van een speeltuin voor de jongste klanten van de bank."
Maar is dit niet de wereld op zijn kop? Het idee van filantropie is toch dat een commerciële onderneming iets doet, zonder er iets voor terug te vragen? Rabobank vermeldt niet voor niets op zijn website dat 'Hart op de juiste plek', zoals dit programma heet, geen sponsoring is: "Sponsoring is tweerichtingsverkeer: voor een financiële bijdrage wordt altijd een tegenprestatie verwacht."
Charity Desk of Charity Office
Een andere interessante benadering van filantropie vinden we elders in de financiële sector. Zo heeft ABN Amro een speciaal onderdeel genaamd 'Instituten en Charitas' dat financiele diensten verleent aan maatschappelijke organisaties en goede doelen. Daarnaast gaat ABN Amro na de zomer een Charity desk opzetten. "We gaan klanten naast vermogensbeheer expertise en advies aanbieden op het gebied van goede doelen", legt een woordvoerster van ABN uit.
ABN is niet de eerste die zich op dit terrein begeeft. Insinger de Beaufort, onderdeel van BNP Paribas, heeft al een Charity Office klanten helpt bij het "opzetten en uitvoeren van een donatiestrategie met bijbehorende structuur, en ondersteunen met advies bij filantropische activiteiten."
De service is gericht op zogenaamde private banking klanten, vermogende particulieren zeg maar. Een groep die elke bank natuurlijk graag als klant wil binnenhalen en vasthouden. Het doel van de gratis 'hulp' is natuurlijk wel duidelijk: klanten binnenhalen voor en binden aan de bank. Zo gaat bij geen enkele bank voor niets de zon op.